Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Deze maand onderzoeken we een mysterieuze grot in: Modern Myths Spellenavond – Sub Terra!
Bordspelfanaten zijn natuurlijk bekend met Kickstarter. De site waar ontwerpers hun spellen kunnen aanprijzen en waar met genoeg support het spel uiteindelijk gerealiseerd wordt. Sub Terra is zo’n spel dat op deze manier het licht zag. Er werd ruim 365.000 pond (op een doel van 16.500) binnen geharkt en intussen zijn er drie uitbreidingen gelanceerd: Extraction, Investigation en Annihilation. En we mogen nog een vierde verwachten! Ook is de campagne rond een tweede deel net afgerond. Genoeg populariteit dus, maar maakt dit spel het waar? In Sub Terra ga jij met maximaal vijf anderen op avontuur. Je zit vast in een grottenstelsel en het is aan jou om de uitgang te vinden voordat je zaklamp uitgaat en je verloren raakt in de duisternis.
Sub Terra – gameplay
Sub Terra is niet moeilijk om te leren. Online is een Nederlandse handleiding te downloaden, maar als je Engels goed genoeg is om de gemiddelde serie zonder ondertiteling te volgen, dan red je dit ook wel. Zorg ervoor dat je genoeg ruimte op tafel hebt. Hoewel je klein begint, kan het spel al snel uitgroeien tot een behoorlijk formaat. Je kiest een speleoloog (een grotonderzoeker), ieder met een eigen kracht zoals muren opblazen, puin ruimen of monsters neerschieten. Daarna plaats je je bijpassende meeple (houten speelfiguur) op de starttegel.
Elke ronde mag een grotonderzoeker twee acties uitvoeren uit flink wat keuzemogelijkheden. Wil je lopen, rennen, onderzoeken, graven, duiken of genezen? Het kan allemaal! Het belangrijkste is onderzoeken, waarbij je een tegel van een afgedekte stapel pakt en deze aansluit. De uitgang ligt ergens onderop, dus er is haast geboden om snel de tegels neer te leggen. Wie te snel speelt, kan echter gevaren tegenkomen. Wanneer iedereen aan de beurt is geweest, pak je een kaart waarop een gebeurtenis staat. Wellicht stromen sommige tunnels onder water of raken ze vol met gas. Tunnels kunnen instorten of gruwelijke monsters komen tevoorschijn uit hun holen op zoek naar mensenvlees. Het spel is voorbij wanneer er geen grotonderzoekers meer ‘binnen’ zijn. Dit kan gebeuren doordat ze de uitgang hebben gevonden of omdat ze het onderspit hebben gedolven.
Eindeloze grotten en keuzes
Dankzij het tegellegsysteem (vergelijkbaar met Carcassonne) creëer je elk spel een nieuw grottenstelsel. Je weet dus nooit wat je tegen het lijf loopt. Ook de gebeurteniskaarten moeten elk spel opnieuw geschud en willekeurig gekozen worden, waardoor je nooit weet of je een spel hebt met veel monsters of juist veel instortingsgevaar. Voeg daarnaast talloze keuzemogelijkheden toe en elk spel is compleet anders dan de laatste keer dat je speelde. Ondanks al deze variatie is Sub Terra zoals gezegd niet moeilijk te leren. Ik heb het met verschillende groepen gespeeld, vaak met nieuwe mensen. Bij het spel zitten handige kaartjes die aangeven uit welke acties je kan kiezen en hoe een ronde verloopt. Aangezien het spel coöperatief is, kun je gewoon beginnen met spelen en elkaar helpen de uitgang te vinden. In het begin moesten we nog wel eens de handleiding opnieuw pakken om te zien hoeveel levens iemand verloor door een overstroming of door gas, maar inmiddels kennen we alle consequenties uit het hoofd.
Ruimtegebrek vs. moeilijkheidsgraad
Zoals aangegeven kan het spel soms iets te groot worden. In de meeste gevallen paste het prima op een eettafel, maar in een aantal gevallen (vanwege afgesloten gangen) moesten we keuzes maken op basis van ruimtegebrek. Aangezien je grottenstelsel uit allemaal losse tegels bestaat, is verschuiven niet gemakkelijk, dus plan goed! Een groot voordeel van het spel is dat je het in verschillende niveaus kunt spelen: normal, advanced en expert. De verschillende niveaus voeren de tijdsdruk flink op. In de meeste gevallen kiezen wij voor de normal-variant, omdat de andere levels ook echt een uitdaging zijn en we toch graag al onze grotonderzoekers de uitgang zien bereiken. Waar je verder nog rekening mee moet houden, is dat er altijd vier grotonderzoekers in het spel zijn. Speel je dus met twee of drie personen, dan zal iedereen twee grotonderzoekers moeten besturen. Dit hoeft geen nadeel te zijn, maar niet iedereen wil altijd zijn aandacht moeten verdelen. Het design van het spel is passend duister en mooi ontworpen, al is het soms wat donker. Een goede lamp kan in de avond een vereiste zijn.
Sub Terra – de toekomst
Er zijn weinig spellen vergelijkbaar met Sub Terra en persoonlijk vind ik dat erg jammer. Sub Terra is namelijk momenteel een van mijn favoriete spellen en er zijn altijd wel mensen in mijn omgeving die het willen spelen. Meer titels zoals dit spel zijn dus welkom. De coöperatieve manier van spelen is gezellig en zorgt ervoor dat je het zelfs alleen kunt spelen. Dat het spel populair is, merk je wel aan de drie uitbreidingen die intussen zijn gelanceerd. Elke uitbreiding voegt iets nieuws toe aan het spel, al kan je niet alle uitbreidingen ‘stapelen’. Inmiddels is ook de Kickstarter voor Sub Terra II: Inferno’s Edge afgerond en ruim gehaald. Het doel voor dit vervolg lag flink hoger met 65.000 pond, maar dat maakte fans niet uit. Alsnog werd er ruim 290.000 pond opgehaald. In dit tweede deel moet je een schat uit een vulkaantempel halen. Wederom leg je tegels neer, maar wanneer de vulkaan uitbarst, veranderen de gangen in lavastromen en zal je moeten vluchten terug naar de ingang, hopelijk met een schat! Ook hiervoor zullen meerdere uitbreidingen komen, maar dat ligt nog zeker een jaar verder in het verschiet. Welk deel je ook gaat spelen, Sub Terra is zeker een aanwinst voor je spellenkast en zal vast nog vaak op je tafel verschijnen.
Voordelen: Coöperatief / gemakkelijk te leren / verschillende niveaus
Nadelen: Lastig inschatten hoeveel speelruimte er nodig is / meerdere personages besturen
Titel: Sub Terra
Ontwerper: Tim Pinder
Uitgever: ITB (Inside the Box Board Games)
Aantal spelers: 1 – 6
Duur: 60 minuten
Genre: avontuur / fantasy / horror
Modern Myths service: Koop Sub Terra en de uitbreidingen in de Modern Myths Shop:
Sub Terra bordspel
Uitbreiding – Sub Terra: Investigation
Uitbreiding – Sub Terra: Annihilation
Uitbreiding – Sub Terra: Extraction
Wie begint?
Hoogste dobbelsteenrol of oudste speler: veel spellen bepalen hun startspeler tegenwoordig anders. Hoe zit het bij Sub Terra?
De speler die als laatste lager dan de begane grond is geweest (wij tellen kelders mee!).
Extra’s
Een spel is vaak meer dan wat er in de doos zit. Wat is een leuke extra bij Sub Terra?
Voor fans van miniaturen: verschillende – onbeschilderde – miniaturen van Sub Terra zijn verkrijgbaar in de webwinkel van ITB. Inclusief die naargeestige horrors!
Lees meer Modern Myths-recensies!
© 2019-2024 Modern Myths
Reactie plaatsen