Song of Horror begint met de verdwijning van schrijver Sebastian P. Husher en zijn familie. Zijn uitgever is bezorgd en vraagt zich bovendien af waarom Husher de deadline voor zijn manuscript niet gehaald heeft. Assistent Daniel Noyer wordt naar het huis van de schrijver gestuurd om onderzoek te doen. Paul speelde de vijf hoofdstukken van deze horror survivalgame. Lees in zijn Song of Horror recensie waarom hij er zo door gegrepen werd!
Song of Horror is een survival horrorgame ontwikkeld door de Spaanse studio Protocol Games. In 2015 hebben de makers geprobeerd om via een Kickstarter het spel te ontwikkelen.
Helaas werd dat geen succes, maar gelukkig voor ons hebben ze alsnog doorgezet en zijn ze de vier jaar erna eraan blijven werken. Dit zorgde ervoor dat de eerste aflevering in 2019 op pc verscheen. In mei 2020 waren alle vijf afleveringen uitgebracht en deze zijn nu als “Complete Edition” ook op de consoles verschenen.
De horror toon wordt direct gezet
Je begint te spelen als Daniel Noyer aankomt bij het huis van Husher. De toon van de horror wordt direct gezet. Bij het huis is het doodstil. Je ziet de deur op een kier staan en op het moment dat je er naartoe loopt, hoor je een baby huilen. Deze huil gaat door merg en been en zet je direct voor de vraag: “Ga ik door of ga ik terug naar mijn auto?” Dit is een voorbeeld van een situatie die je gedurende de hele game veelvuldig zal meemaken. Een verkeerde keuze kan daarbij nog vreselijke gevolgen hebben bovendien. Sta je eenmaal binnen, dan verdwijnt de deur naar buiten en hoor je muziek dat uit een muziekdoosje komt…
Song of Horror recensie – Jacht op een muziekdoosje
In Song of Horror word je meegenomen naar verschillende locaties. Zo ga je naar een oud vrijstaand huis, een antiekwinkel, een universiteit, een klooster en een psychiatrische inrichting. Dit zijn allemaal omgevingen die het verhaal alleen maar versterken. Tijdens elke aflevering krijg je de mogelijkheid om het muziekdoosje te vernietigen.
Ook krijg je in elke aflevering de besturing over meer dan alleen Daniel Noyer. Ieder personage heeft een uniek voorwerp om de donkere plekken die je wilt onderzoeken te verlichten en ook hun eigen motieven. Maar allemaal hebben ze hetzelfde doel: dat muziekdoosje vernietigen.
In de klauwen van The Presence
De gameplay van Song of Horror is een combinatie van de spellen Silent Hill en Resident Evil. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van vaste camerapunten en je moet elk onderwerp dat je vindt enorm goed onderzoeken om aanwijzingen te vinden om meer progressie te maken. Maar let je niet goed op of word je toch te nieuwsgierig door een geluid (of je hebt gewoon pech), dan kan je in de klauwen van “The Presence” lopen. En ben je gegrepen door deze klauwen, dan is het einde oefening.
Voor het personage waarmee je speelde is dan definitief het einde bereikt en iemand anders mag het van hem of haar overnemen. Je kan de items van je voorganger terugvinden waar hij of zij het leven liet. Mocht je denken: dit is niks voor mij, de ontwikkelaar heeft een optie toegevoegd om deze “permadeath” uit te schakelen.
Song of Horror recensie – Luister en huiver
Song of Horror geeft je meerdere middelen om ervoor te zorgen dat je niet ten prooi valt aan “The Presence”. Geluid speelt hierbij een zeer belangrijke rol tijdens de volledige game. Je moet steeds goed luisteren wat er achter een deur gebeurt of wat je in de omgeving hoort. Hoor je iets waarbij je twijfelt, dan kan je beter andere opties proberen. Want voor je het weet is het te laat.
Gelukkig hoef je niet alleen te luisteren, maar is puzzelen ook erg belangrijk. Je moet dan ook goed om je heen kijken en zoeken naar “puzzelstukjes”. Wederom net als in Silent Hill en Resident Evil liggen deze stukjes vaak achter een deur die nog op slot zit. De sleutel vind je ergens achter een andere moeilijke puzzel die je nog moet vinden. Ook zijn er “quick time-events” die aan de hand van jouw speelstijl gemaakt worden. Deze kunnen ook verkeerd aflopen als je ze niet op de juiste manier uitvoert.
Constante angst ondanks houterige besturing
Tijdens deze puzzels liet de besturing het soms wel afweten. Dit komt mede door het feit dat de camera op een vast punt staat en het soms onduidelijk is wat je precies moet doen. Zo heb ik bij bepaalde puzzels meer dan een uur nodig gehad om ze op te lossen.
Dat de besturing soms wat houterig aanvoelt, wordt gelukkig goedgemaakt door het verhaal en de personages die gebruikt worden. Het zijn geen actiehelden, maar echte mensen zoals jij en ik. Ook de momenten waarop ik gegrepen werd door “The Presence” en de constante angst dat er iets achter me liep, maakte de totale spelbeleving.
Song of Horror recensie – Geweldige suspense van begin tot eind
Song of Horror is een hele mooie game die van begin tot eind leuk blijft om te spelen. De puzzels, waarbij je soms uren kan zoeken naar één klein stukje, geven een geweldig gevoel als je de oplossing gevonden hebt. En dan is er steeds de angst dat je na het openen van een deur misschien niet de juiste keuze gemaakt hebt.
Het enige minpuntje was dus de bediening tijdens sommige puzzels en de uitleg van zo’n puzzel, die op zijn beurt de bediening weer vermoeilijkte. Maar voor de rest is Song of Horror een horror survivalgame waar muziek in zit!
Song of Horror is nu verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc. Bekijk hier de trailer:
Voordelen: Geweldige horror sfeer / Uitdagende puzzels / Herkenbare personages
Nadelen: Houterige besturing / Uitleg die puzzels in de weg zit
Titel: Song of Horror
Ontwikkelaar: Protocol Games
Uitgever: Raiser Games
Gespeeld op: PlayStation 4
Genre: Horror / Survival
Modern Myths Shop
Lees meer Modern Myths-recensies!
© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Protocol Games
Reactie plaatsen