Omdat we nog steeds in een vrijwillige lockdown zitten, krijg je bij deze opnieuw een bonus bordspelrecensie van ons. Ditmaal lees je een reisverslag van Anouk uit het Small World bordspel. In deze kleine wereld strijd je met een ras fantasy-wezens als dwergen, orks of elfen tegen je medespelers om de uiteindelijke overwinning te behalen en het land voor jezelf te claimen. Want, it’s a world of slaughter, after all!
Het openen van je cadeautje – de inhoud van de doos
Bij het openen van de Small World doos kom je eerst het regelboek tegen. Deze telt twaalf pagina’s en is door de vele plaatjes goed te begrijpen. Verder vind je vijf sheets met een korte uitleg over de rassen en hun speciale krachten en is er nog een korte uitleg over de spelregels. Met deze vijf sheets hoef je niet elke keer het regelboek door te bladeren. Het spel zelf bestaat uit twee speelborden die aan beide zijdes te bespelen zijn. Op elke zijde staat aangegeven voor hoeveel personen het bord geschikt is. Ook staat er op het bord een rondenteller aangegeven, zodat je goed kan zien hoever het spel al gespeeld is.
Afhankelijk van het aantal spelers bestaat een potje Small World uit acht tot tien rondes. Het speelbord is erg kleurrijk en is verdeeld in verschillende gebieden die een beetje weghebben van (De kolonisten van) Catan. Dan zijn er de veertien rassenkaarten met bijbehorende speelfiches en de twintig speciale krachtenfiches. Verder werk je met overwinningsmunten om je score bij te houden en levert het spel ook nog een versterkingsdobbelsteen. Bij het spel wordt ook een opbergbakje geleverd, zodat je de fiches van de verschillende rassen geordend kwijt kan en ze niet door de hele doos heen zwerven. Ook zijn er nog speciale tegels en fiches voor de bijzondere krachten van een ras. Zo hebben trollen altijd grotten en heb je een heuse draak ter beschikking als je drakenmeester bent.
Small World bordspel: opstarten
Bij de start van het spel leg je het spelbord voor het juiste aantal spelers klaar. Op de rondenteller leg je het kroontje. Deze verplaatst na elke volledige speelronde een positie en zodra de laatste ronde gespeeld is, is het spel afgelopen. De veertien rassenkaarten worden geschud en er worden er vijf willekeurig getrokken en onder elkaar neergelegd. De overige stapel leg je open onder de laatste kaart, dit is het zesde ras waaruit gekozen kan worden. Daarna schud je de twintig bijzondere krachten kaarten en leg je ze naast de getrokken rassenkaarten. De overgebleven kaarten leg je onder de laatste kaart naast het zesde ras.
Je hebt nu zes zeer bijzondere combinaties. Zo kan je ineens vliegende trollen in het spel hebben en tovenaars die extreem van heuvels houden. Op het spelbord leg je nu een verloren rassenfiche op de velden waar dit aangegeven staat en plaats je een gebergtetegel op de bergen. Voor de start krijgt elke speler alvast vijf overwinningspunten. De rest van de munten blijft in de gezamenlijke pot.
Small World bordspel – Wie begint?
Hoogste dobbelsteenrol? Oudste speler? Veel spellen bepalen hun startspeler tegenwoordig anders. Bij elk spel vertellen we wie er mag beginnen.
Small World: De persoon met de meest puntige oren is de startspeler. Hier mag natuurlijk enige discussie over gevoerd worden!
Kies je ras
Als je eruit bent wie mag beginnen (zie kader), mag deze elf-achtige persoon als eerste een ras met bijzondere krachten uitkiezen. De kosten van een ras zijn afhankelijk van de positie in de rij. De eerste combinatie is gratis. Elke rassentegel die je over wilt slaan kost je een overwinningsmuntje. Deze leg je bovenop de rassentegel. De speler pakt het totaal aantal rassenfiches. Dit bepaal je door het getal op de speciale kracht bij het getal op de rassentegel op te tellen. Bij bijvoorbeeld ‘zeevaarders elfen’ krijg je dan 5 + 6 = 11 fiches. Dan worden de combinaties naar boven geschoven een aangevuld vanaf de stapel. De volgende speler heeft dan de keuze uit de combinaties die nu zichtbaar zijn. Wanneer iedereen een ras en een bijzondere kracht heeft, start de eerste speler met zijn verovering van Small World.
Spelverloop: moorden en vermoord worden
Iedere ronde mag een speler gebieden aanvallen en innemen. Bij de start begin je in een grensgebied en breid je vanuit daar uit naar aangrenzende gebieden. Om een regio in te nemen heb je minimaal twee fiches nodig, plus eventuele extra fiches voor het verwijderen van andere rassenfiches of het innemen van berggebieden. Als een speler geen fiches meer ter beschikking heeft kan hij nog een laatste aanvalspoging doen met de dobbelsteen. Ben je klaar met veroveren, dan herschik je je fiches en wacht je op de aanval van je tegenspelers. De ingenomen gebieden worden geteld en voor deze gebieden krijg je overwinningsmunten, eventueel aangevuld vanwege de speciale krachten die een ras kan hebben. Mocht een gebied van iemand ingenomen worden, dan gaat er hoe dan ook een fiche terug in de opbergbak. De overige fiches – indien aanwezig – mogen teruggenomen worden en bij de volgende spelbeurt weer ingezet worden voor veroveringen.
Tijd voor verse troepen
Op den duur kom je op het punt dat jouw ras een beetje uitgeput is. Het aantal fiches wat je nog ter beschikking hebt, is beperkt en je kan niet echt meer een poging doen om Small World in te nemen. Wanneer je dat punt bereikt hebt, kan je je ras in ‘verval’ laten gaan. Je neemt afscheid van ze, bedankt ze nog even voor hun harde inzet, draait de fiches op het veld om en je kiest een nieuw ras met bijzondere krachten van de stapel.
Misschien is ondertussen je favoriete combinatie zoals ‘vliegende amazones’ of ‘drakenmeester ratmensen’ vrijgekomen. Met je nieuwe ras ga je dan weer vol in de aanval en doe je een nieuwe poging om heer en meester van de kleine wereld te worden.
Het leuke is dat inactieve rassenfiches (die je in verval hebt laten gaan), nog steeds meetellen voor de overwinningspunten, zolang ze nog op het bord liggen. Andere spelers mogen je inactieve ras alsnog proberen uit te moorden en je kan daarbij ook zelf je inactieve ras uitmoorden, mochten ze een beetje in de weg liggen. Ja, het leven is hard in Small World.
Het einde van de strijd
Het spel eindigt als de laatste spelronde gespeeld is. Dit is het moment om je overwinningspunten te tellen. De slimme speler heeft deze munten al die tijd omgedraaid voor zich gehad, zodat niemand kon zien wat zijn score tot dat moment was. De speler met de meeste punten wint en is heer en meester over Small World, voor zolang het duurt. Want meestal zint de rest nog op wraak en is een tweede potje al snel weer gestart. Mocht het op gelijkspel zijn uitgedraaid, dan wint de speler met de meeste rassenfiches op het speelbord. Zowel de actieve als die in verval. Helaas voor de speler met de puntigste oren of de langste staart tellen deze lichamelijke eigenschappen niet meer mee voor de overwinning.
Er is meer in de kleine wereld
Small World is in het Engels en in het Nederlands verkrijgbaar. De uitbreidingen van dit bordspel zijn op dit moment alleen nog in het Engels te verkrijgen. Zo zijn er Small World – Necromancer Island, Small World – Realms, Small World – River World, Small World – Cursed! en nog enkele titels.
Small World verveelt nooit
Het leuke aan het Small World bordspel is dat geen enkel potje hetzelfde is. Door de verschillende combinaties van rassenkaarten en bijzondere krachten wisselt de samenstelling van het spel continu. Wanneer je het spel vaker hebt gespeeld krijg je echt favoriete combinaties. Je weet alleen nooit of deze combinatie ook in het spel tevoorschijn gaat komen. Small World is echt een strategisch spel, je moet telkens goed kiezen welk ras je neemt om te spelen en wanneer het tijd wordt om dit ras in verval te laten gaan.
Het spelprincipe lijkt een beetje op Risk: landen innemen en andere spelers uit je land zetten. Bij Risk kan je tegenspeler zich echter nog verdedigen met dobbelstenen. Dit is bij Small World niet het geval. Heb je te weinig manschappen op je land staan en wordt je aangevallen? Dan ben je gewoon de pineut. Tenzij je natuurlijk een bijzondere kracht hebt zoals ‘Drakenmeester’. Dan kan niemand je land aanvallen. Tijdens een spel met twee personen speel je gemiddeld met drie rassen en hun bijzondere krachten. Tactiek is hierbij ook zeer belangrijk. Want stel er komt een rassencombinatie vrij te liggen waarmee iedereen eigenlijk wel wilt spelen, dan is het maar de vraag of jij op tijd bent om je actieve ras in verval te laten gaan. Aan tafel zal dus ook veel onderhandeld en gesmeekt worden om bijvoorbeeld asjeblieft niet de Elfen voor je neus weg te kapen. Wat dan natuurlijk wel gebeurt. Want zo is Small World: we lijken allemaal vreedzaam en lief voor elkaar, maar ondertussen moorden we elkaar gewoon even uit.
Uitbreidingen
Het Small World bordspel heeft naast het basisspel nog vele uitbreidingen. Zo zijn er uitbreidingen met nieuwe rassen en bijzondere gaven, waardoor het spel nog gevarieerder wordt. Ook zijn er uitbreidingen met verhaallijnen waardoor geen enkel spel meer hetzelfde is. De uitbreidingen kunnen ook door elkaar heen gespeeld worden, waardoor de variatie steeds groter wordt.
Small World bordspel: spel voor iedereen
Small World is voor elke bordspelspeler geschikt. Je hoeft niet per se een ware fantasy fanatiekeling te zijn. De regels zijn eenvoudig en duidelijk, waardoor het voor iedereen snel te begrijpen is. In het begin zal je de rassen moeten leren kennen, waardoor een beginnend speler het vaak van een ervaren speler zal verliezen. Maar zodra je het spel een aantal keer gespeeld hebt en je de rassen steeds beter leert kennen, kan je het spel ook strategisch gaan spelen. Zelf vond ik Small World de eerste keer al hilarisch om te spelen. Ook al werd ik genadeloos afgemaakt door de ervaren spelers. Maar het idee van diplomaten orken en schatrijke skeletten maakt dat het spel de nodige dosis humor bevat, waardoor je blijft spelen.
Voordelen: Eenvoudig en snel te spelen / grote variatie / humor
Nadelen: Veel spelen tot je de rassen goed kent
Titel: Small World
Ontwerper: Philippe Keyaerts
Uitgever: Days of Wonder
Aantal spelers: 2-5
Leeftijd: 8+
Duur: 80 minuten
Genre: Fantasy, strategie
Modern Myths Shop
Koop Small World bij Amazon.nl of Bol.com:
Small World bordspel – Modern Myths Spellenavond
Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop!
Lees meer Modern Myths-recensies!
© 2019-2024 Modern Myths
Reactie plaatsen