Binnenkort verschijnt het Nederlandse historische epos Redbad in de bioscopen. Het is 700 na Christus. Noord-Europa is verdeeld: beneden de rivieren wonen de christelijke Franken en boven de rivieren wonen de ‘vrije mensen’: Frisii, Saksen en Denen. Als de Franken de belangrijkste handelsstad van de Friezen – Dorestad – innemen, begint voor Redbad een reis om zijn volk te verenigen in de strijd tegen de Franken en het christendom. Renée Soutendijk speelt de Friese priesteres Idwina, die haar volk en Redbad probeert voor te bereiden op de veranderingen die komen gaan. Maar ook zijzelf zal in strijd komen met het christendom. Modern Myths sprak met Renée Soutendijk over haar rol als Idwina en hoe ze zich hierop heeft voorbereid.
- U speelt Idwina, de heilige priesteres. Hoe was het om tussen al die Keltische rekwisieten te mogen spelen?
Dat geeft een soort extra dimensie aan de rol. Ik heb ter voorbereiding ook met een sjamaan gesproken die nu nog steeds elementen uit het heidense geloof in zijn praktijk gebruikt. Er bestaan groeperingen die bijeenkomsten organiseren, waarbij heidense rituelen worden uitgevoerd, zoals het aanspreken van goden of voorspellingen doen door het gooien van edelstenen.
De houten staf die Idwina bij zich heeft, gebruikt de sjamaan bij een ritueel om de goden aan te roepen. Door middel van een diepe keelzang en het achter elkaar opnoemen van een spreuk brengt hij zichzelf in een trance om zo dichter tot de goden te komen. Deze sjamaan was ook goed op de hoogte van de Deense en Noorse heidense gewoontes, waardoor dit een waardevolle toevoeging was voor de film en de voorbereiding van mijn rol.
- In een van de scènes in Redbad zat u als Idwina in een prachtige stoel die versierd was met allerlei dierenhuiden. Welke dieren waren dat?
Het waren voornamelijk vossen, echte huiden. Omdat Redbad gebaseerd is op legendes konden alle departementen zoals art department, de make-up en de kleding hun creatieve inbreng geven aan de film. Iedereen had van regisseur Roel Reiné opdracht om hun fantasie de vrije loop te geven. Het hoefde niet historisch accuraat te zijn. Het ziet er fantastisch uit.
- Heeft u door uw rol ook nieuwe inzichten gekregen?
Wat heel erg in het heidense, Germaanse geloof zit, is de kracht van de natuur. Dat spreekt me aan. De elementen gebruiken, voorvaderen vereren, de oerkracht in jezelf aanspreken, ik kan me daar wel in vinden. Het staat in groot contrast met de manier waarop het christendom in de film wordt afgedwongen door het hardhandige dopen en het dreigen met de hel.
- U heeft tijdens uw carrière in alle genres waar Modern Myths over schrijft – fantasy, sciencefiction, horror – wel een rol gespeeld. Is er een van die genres waar u wel meer rollen in zou willen spelen?
Niet echt. Er komt nog een horrorfilm waar ik een rol in speel: een remake van de Italiaanse horror Suspiria. Die is door Luca Guadagnino geregisseerd, een Italiaanse productie in samenwerking met Amazon, die in november uitkomt. Het is een remake van een klassieke horror van Dario Argento.
- Verandert het aanbod aan filmrollen, nu spelers als Netflix en Amazon meer fantasyseries en sciencefictionseries produceren?
Door de populariteit van Game of Thrones en een serie als Vikings is er meer interesse in dit genre ontstaan en wordt dit steeds populairder. In Nederland is daar nog betrekkelijk weinig gedaan met verhalen uit die tijd. Het zijn veelal grote producties die veel ruimte en budget nodig hebben.
Door de ervaring van Roel Reiné, die in Amerika grote actiefilms gedraaid heeft en over een unieke combinatie beschikt als regisseur/cameraman, is het hem gelukt om van Redbad een groots en meeslepend epos te maken met een internationale allure. Dat is zijn kracht.
- Idwina waarschuwt Redbad in de film dat zijn vader – Aldigisl – plaats moet maken voor een nieuw tijdperk en dat Redbad zijn eigen rol daarin moet vinden. Realiseerde ze zich dat haar eigen rol ook zou veranderen of verdwijnen?
Dat denk ik wel. Elk geloof moet tot op zekere hoogte met zijn tijd meegaan. Redbad twijfelt over het feit dat er geofferd moet worden om de goden gunstig te stemmen. Als oogsten mislukken, moet je andere manieren vinden om eenheid binnen het volk te behouden. Idwina is een wijze vrouw, een ziener en weet dat Redbad voorbestemd is om het volk te leiden. Zij overtuigd hem van de kracht en het goddelijke in zichzelf. Die kracht maakt hem tot een groot leider. In zoverre is dat een progressieve manier van kijken naar een religie.
- Ze komt in conflict met de christelijke priester Willibrord en haar eigen rol is daardoor uitgespeeld.
Het Germaanse geloof was een heel vrij geloof, ook naar vrouwen toe. Waar vrouwen net zo hard meevochten en op het land werkten en gelijk waren aan mannen. In een extremistische vorm van bijvoorbeeld het christendom of de islam is dat niet het geval. Willibrord – en met hem het christelijke geloof – zagen vrouwen in die tijd niet als gelijken en daar strijd Idwina tegen.
- De film is inderdaad heel progressief. De trailer wordt niet overal geaccepteerd in de wereld en de film zelf kan misschien ook tegen muren van onwil aanlopen.
Redbad is een film gebaseerd op legendes. De christenen hebben boeken en geschriften nagelaten, de Germanen gebruikten die manier van communiceren niet, dat zijn legendes. De waarheid ligt dus in het midden. De geschiedenis zou door de legendes in zekere zin bijgesteld kunnen worden.
Je kunt Renée Soutendijk vanaf 28 juni als Idwina zien in Redbad. Lees ook de Modern Myths-recensie van de film.
Meer Modern Myths interviews lees je hier.
© 2015-2024 Modern Myths – oorspronkelijk gepubliceerd onder redactie van Fantasize.nl
Reactie plaatsen