Studio Monolith maakte in 2014 furore met de game Middle-Earth: Shadow of Mordor, waarin je met Ranger Talion uit Gondor een persoonlijke guerrillastrijd aanbindt met de krijgsmachten van Sauron. Onlangs is de opvolger Middle-Earth: Shadow of War uitgebracht. Opnieuw vergezel je Talion op een reis diep in het territorium van de vijand: Mordor. Modern Myths onderzoekt hoeveel Tolkien je onderweg tegenkomt.
De vondst van The One Ring door de Hobbit Bilbo Baggins en de reis van zijn neefje Frodo Baggins naar Mount Doom om diezelfde ring voor altijd te vernietigen, is menigmaal verteld in boeken, strips, films, tekenfilms en games. Naast deze klassieke verhalen – The Hobbit en The Lord of the Rings – heeft auteur J.R.R. Tolkien zijn Middle-Earth voorzien van een rijke geschiedenis in The Silmarillion. Het zijn vooral gameontwikkelaars die uit deze bronnen putten en nieuwe verhalen verzinnen rondom de boeken en films. Studio Monolith doet dit door de gebeurtenissen uit het klassieke verhaal van een andere kant te belichten. Verwacht in Middle-Earth: Shadow of Mordor en Middle-Earth: Shadow of War geen vriendelijke Shire of prachtige elfenbossen. In deze spellen dwaal je met Ranger Talion in het land waar de schaduwen zijn en maak je alle verschrikkingen dat Mordor te bieden heeft aan den lijve mee.
Mordor, het land van horen zeggen
In The Hobbit en The Lord of the Rings blijft het land Mordor – waar de duistere heerser Sauron de dienst uitmaakt – nogal schimmig en mysterieus. Het is het land waar de schaduwen zijn, waar de Orks vandaan komen en waar duistere magie heerst. Het is een land van horen zeggen; zelfs als Frodo en zijn beste vriend Samwise Gamgee diep in Mordor zijn, verbergen ze zich en zie je de forten en vijandelijke legers vanaf een afstand. In Middle-Earth: Shadow of War zit je echter middenin Mordor en leer je de wrede wereld van de Orks en de Nazgûl van dichtbij kennen. Met als doel: het land veroveren en Sauron verslaan. Dat blijkt geen gemakkelijke opgave.
Talion en Celebrimbor
In Middle-Earth: Shadow of Mordor maak je kennis met Talion, een Ranger die met zijn gezin gevangen wordt genomen door de strijdkrachten van Sauron. Talion ziet zijn vrouw en zoon voor zijn ogen vermoord worden, waarna hij zelf in een ritueel wordt geofferd en verbonden met de geest van Elfenkoning Celebrimbor. Samen met deze ‘wraith’ (geest) is Talion niet echt levend, maar ook niet dood en samen nemen ze wraak op de dienaren van Sauron. In Shadow of Mordor leer je gaandeweg wie Celebrimbor, laatste van het huis Fëanor is en kom je erachter dat hij een grote rol speelde in het lot van Middle-Earth. Celebrimbor smeedde namelijk de Rings of Power: zeven voor de dwergen, negen voor de mensen en drie voor de Elven. Dit zou noodlottig blijken, want ondertussen creëerde Sauron zijn eigen One Ring . Het spel maakt dankbaar gebruik van dit stukje geschiedenis uit Middle-Earth en bouwt daar een eigen mythologie omheen. Aan het einde van het spel is er een impasse bereikt tussen de strijdmachten van Talion en Sauron en weet de Ranger Celebrimbor te overtuigen dat er maar een mogelijkheid is om Sauron echt te verslaan: het smeden van een nieuwe Ring of Power…
Middle-Earth: Shadow of War – een nieuwe ring
Middle-Earth: Shadow of War begint dan ook met deze gebeurtenis. Talion en Celebrimbor maken een nieuwe ring, maar dan slaat het onheil meteen toe. Talion en Celebrimbor worden gescheiden en de wraith wordt gevangen genomen door Shelob, de eeuwenoude spin. In Shadow of War is ze meer een spingodin, een prachtige vrouw, gevaarlijk en mooi. Ze ruilt de vrijheid van Celebrimbor voor de nieuwe ring en dan begint het spel pas echt. Talion en Celebrimbor horen van de slag bij Minas Ithil in Gondor, waar de legers van Sauron uit zijn op het veroveren van een Palantír. Deze magische bol mag niet in handen vallen van de vijand, dus het is aan jou om dit te verijdelen. Zo bevind je je middenin de verhalen en legendes van de periode tussen The Hobbit en The Lord of the Rings. Kenners van het verhaal weten hoe het afloopt met Minas Ithil; impact weet het spel dus meteen te maken.
Nemesis-systeem
Daar ligt ook de kracht van het spel. De wezens van Sauron zijn wreed en dus moet jij dat ook zijn. In de strijd om Minas Ithil leer je het spel kennen. Middle-Earth: Shadow of War maakt gebruik van het zogeheten ‘Nemesis-systeem’, wat inhoudt dat het spel zelf een mix van legeraanvoerders voor je bouwt, die dynamisch mee veranderen in hoe jij het spel speelt. De Orklegers worden aangevoerd door kapiteins, warchiefs en overlords. Door gebruik te maken van je vaardigheden als Ranger en met de wraith-krachten van Celebrimbor, kun je de legers infiltreren en kennis vergaren over de aanvoerders. Vervolgens gebruik je die kennis om ze te liquideren. Dit heeft echter zijn weerslag op hoe de andere aanvoerders zich ontwikkelen en opklimmen in rang, waardoor je tactisch te werk moet gaan. Je wil de juiste Orks het eerste uitschakelen, om niet degenen die je later aanvallen te sterk te laten worden. De persoonlijkheid van elke Ork-aanvoerder is uniek en Mordor komt hiermee echt tot leven. De verschillende clans van Orks, hun monsterlijke rijdieren en de omgevingen waarin je ze tegenkomt, geeft Middle-Earth een heel nieuwe dimensie.
De landen van Mordor, wreed en duister
Naast Minas Ithil kom je in Middle-Earth: Shadow of War ook terecht in locaties als de graslanden van Núrn in het zuiden van Mordor, het vulkanische Gorgoroth in het Noordwesten en Seregost in het Noorden, een land van sneeuw en ijs. Omdat Talion in staat is om op elk oppervlak te klimmen, kun je Mordor van heel dichtbij verkennen. Je ziet prachtige vergezichten en kunt de wereld betreden zoals je maar wilt. Het spel doet je Middle-Earth echt beleven, maar zoals gezegd wel vanuit een wrede, duistere hoek. Mordor is een land van strijd en overleven, waar je je enkel met het recht van de sterkste overeind weet te houden. Deze strijd maakt het spel ook interessant, maar verwacht niet op je dooie gemak de wereld te kunnen verkennen, zoals bijvoorbeeld in Assassin’s Creed, die andere grote gametitel waarin je al kruipend en sluipend een grote, open wereld verkent. In Middle-Earth: Shadow of War moet je blijven vechten om al het moois te kunnen verkennen.
Middle-Earth: Shadow of War houdt Tolkien levend
De Middle-Earth-spellen van Monolith voegen echt wat toe aan de wereld van J.R.R. Tolkien. Verwacht niet dat de verhaalelementen van de meesterschrijver natuurgetrouw gevolgd worden, maar zie het meer als een interpretatie van de legendes. Aanvullingen van de basisverhalen, zoals je ook ziet in het Star Wars-universum, dat met boeken, strips en games worden verrijkt. Middle-Earth: Shadow of War laat de duistere kant van The Lord of the Rings zien. De wrede wereld waar de Orks vandaan komen. Een land in oorlog, zuchtend onder het juk van Sauron. En jij, die het verhaal daar mee bepaalt. Middle-Earth: Shadow of War is daarmee niet alleen een mooi en moeilijk spel, de mythologie van Tolkien wordt zo ook levend gehouden. Alle lof voor Monolith.
Titel: Middle-Earth: Shadow of War
Studio: Monolith
Uitgever: Warner Bros Games
Gespeeld op: Xbox One
Reactie plaatsen