Of AI ooit zo ver zal zijn dat het kan dromen, daar moeten we nog achter komen. In Mech a Dream kan dat echter al wel. In dit licht workerplacementspel van spellenuitgever Blue Orange Games zijn we fabrieksleiders die dromen produceren voor robots. Een winstgevende onderneming? Of wordt het een nachtmerrie? Lees het in onze Mech a Dream recensie!
Tijdens het spel bouw je daarbij verschillende machines die je een permanent voordeel geven. Het is dus ook een lichte “engine builder”. Dat is erg toepasselijk, voor zo’n fabrieksthema. De speler die de meeste droompunten heeft verzameld op het einde van het spel, wint Mech a Dream.
Materialen en componenten
Als ik aan een fabriek denk, stel ik me een sober, grijs gebouw voor. Niet in Mech a Dream! Een vrolijk kleurenpalet nodigt je uit om de handen uit de mouwen te steken. Daarbij is alles isometrisch getekend. Je kijkt vanaf een hoek op de figuren. Isometrie wordt standaard gebruikt bij technische tekeningen, dus dit past erg goed bij het thema.
Het enige nadeel is dat niet alles even duidelijk zichtbaar is. Ik moest soms tweemaal kijken om te zien wat op een kaart of tegel staat afgebeeld. Gelukkig is het aantal symbolen beperkt, dus mijn ogen raakten er snel aan gewend.
Mech a Dream recensie – Wie begint?
Hoogste dobbelsteenrol? Oudste speler? Veel spellen bepalen hun startspeler tegenwoordig anders. Bij elk spel vertellen we wie mag beginnen.
Mech a Dream – De speler die als laatste over robots heeft gedroomd mag beginnen. Goed nieuws voor menig sciencefiction fan dus!
Mech a Dream recensie – Het spelverloop
We spelen op twee verschillende spelborden: een persoonlijk werkplaatsbord en een algemeen fabrieksbord. Elke speler heeft drie werkers: eentje voor de ochtenddienst, eentje voor de dagdienst en eentje voor de avonddienst. Sommige acties kun je enkel in een bepaald dagdeel doen. Zo kan je in de ochtend meer grondstoffen vergaren dan ‘s middags of ‘s avonds. Andere acties – zoals machinetegels kopen – kun je altijd kiezen.
Nadat je een machinetegel hebt gekocht, levert die nog niet meteen iets op. Je legt de tegel op jouw montageband. Pas wanneer de tegel van de montageband rolt, krijg je het voordeel. Het kost dus tijd om zo’n machinetegel te bouwen. De tijd die je nodig hebt verschilt per machine. Je kunt een machine sneller bouwen door er meer werkers op te zetten, maar die werkers kan je dan weer nergens anders inzetten.
Als de werkdag erop zit, gaan de machines aan de slag
Zodra de werkdag erop zit, gaan je werkers naar huis. ‘s Nachts gaan echter de (afgebouwde) machines aan de slag. Je bepaalt zelf in welke volgorde je de machines activeert. Als je het dus een beetje slim aanpakt, kun je leuke combinaties maken. Zo krijg je gratis bouwstoffen of gebruik je ze om andere materialen te kopen. Sommige materialen leveren ook meer punten op. De materialen komen in de vorm van elektrische bloemen, een magisch inktdruppeltje en regenbogen.
De punten die je verzamelt, heten droompunten en je ontvangt ze in de vorm van elektronische schaapjes. Het spel eindigt na zeven ronden of zodra een speler zijn laatste machine heeft gebouwd. Daarna tel je je schaapjes (niet in slaap vallen) en de speler met de meeste droompunten wint. Waarbij de vraag of androïden dromen van elektrische schapen ook meteen beantwoord kan worden…
Mech a Dream recensie – Een droomspel?
Mech a Dream is een eenvoudig en vrolijk spel. Er zit net genoeg uitdaging in om het spel interessant te houden, maar is ook prima geschikt voor families en beginnende spelers. Het leukste mechanisme vond ik de band. Wanneer je een fabriekstegel neemt, moet je gaan rekenen of je hem op tijd afkrijgt. Zeker in de laatste ronden van het spel weegt deze afweging zwaarder door.
Bovendien vond ik het erg leuk om een goede combinatie van tegels uit te kiezen. Ik had vrij snel een combinatie liggen waardoor ik elke nacht twee punten verdiende. Dat zijn niet de grote punten, maar het telt lekker op.
Voordelen: Eenvoudige spelregels / Solo optie / Leuke combinaties maken
Nadelen: Het kleurrijke artwork kan verwarrend zijn / Weinig interactie met tegenspelers
Titel: Mech a Dream
Ontwerpers: Thomas Dupont, Antoni Guillen
Uitgever: Blue Orange Games
Aantal spelers: 1-4
Leeftijd: 10+
Duur: 45 minuten
Genre: Sciencefiction
Modern Myths Shop
Modern Myths Spellenavond
Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.
Lees meer Modern Myths-recensies!
© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Blue Orange Games / Vicky Swers
Reactie plaatsen