Levensloop recensie

Levensloop recensie – Het avontuur van de onsterfelijkheid

Naast zijn drukke baan als leraar, eindredacteur en recensent vindt onze Daniel Warmoeskeren ook gewoon nog de tijd om boeken te schrijven. Met Levensloop verschijnt zijn vierde boek in het Wilgenhoven-universum, al kan je dit verhaal over onsterfelijkheid ook prima op zichzelf lezen. Net als Daniel is Jeroen gefascineerd door personages die de tijd en de dood te slim af zijn. Hij werd dus aangetrokken door dit gotische mysterie dat zich over meerdere eeuwen afspeelt. Lees onze Levensloop recensie!

Enkele Modern Myths-redacteuren publiceren zelf ook verhalen. En je zou kunnen stellen dat hun boeken hier in ons online magazine recenseren een beetje preken voor eigen parochie is. Maar dat is een onontkoombaar gevolg van onze community. We houden allemaal van het fantastische genre, waar grote overlap is tussen thema’s en niches. Ben je fan van duistere verhalen met al dan niet klassieke monsters, dan lees je vroeg of laat een of meerdere gotische thrillers of horrors. Die invloeden zie je terug in Levensloop.

Het verhaal speelt zich in het eerste gedeelte van het boek af in het mistige Londen van 1888. Het lot brengt een vriendengroep van aristocraten in conflict met een lijkschouwer en een ronddwalend monster. Gaandeweg kom je erachter wat deze uiteenlopende figuren met elkaar gemeen hebben, waarna de rest van het boek hun geschiedenis door de eeuwen heen volgt. Een geschiedenis vol strijd, verloren liefdes en harde keuzes over het (onsterfelijke) leven.

Herkenbare, onsterfelijke invloeden

Inmiddels werk ik al bijna acht jaar samen met Daniel. In die tijd leer je elkaars smaak goed kennen door de verdeling van de boeken, films, series en spellen die we recenseren. In Levensloop herken ik dan ook waar Daniel zich door heeft laten inspireren, bewust of onbewust. Ben je – net als ik – fan van monsterverhalen als Dracula van Bram Stoker, The League of Extraordinary Gentlemen van Alan Moore, Het portret van Dorian Gray van Oscar Wilde of Penny Dreadful op Netflix, dan is Levensloop ook aan jou besteed. Daarnaast proefde ik invloeden van X-Men van Marvel en IT van Stephen King in het boek terug.

Niet dat Daniel zich in al die titels herkent, maar je begrijpt naar welke setting ik verwijs. Naast dat bovenstaande titels geweldige verhalen zijn, heeft het gegeven van onsterfelijkheid me altijd gefascineerd. Ik geniet al jaren elke ochtend van hetzelfde moment: de eerste slok koffie bij het openslaan van een nieuwe comic of het boek waarin ik gebleven was. Ik kan me niet voorstellen dat dat ooit voorbij zou zijn en dat de wereld op een gegeven moment zonder mij verder draait.

Oneindige levens vol hoogte- en dieptepunten

Maar eens gaat een televisieserie door, terwijl jij de laatste aflevering niet meer kan zien. Of verschijnt de nieuwe Spider-Man in de stripwinkel, terwijl jouw collectie niet meer aangevuld wordt. Tenzij een geliefde die voort zal zetten. Misschien is dat een wat egocentrische of zelfs banale gedachtegang, maar dat is wat me aantrekt in personages als Dracula, Dorian Gray, Connor MacLeod, Thor, The Immortal Hulk en Orlando (Bio of Thebes) om er maar een paar te noemen. Het feit dat zij door kunnen gaan en hun levens blijven leven.

Toegegeven, stuk voor stuk zijn dat tragische figuren die hoogtepunten in hun onsterfelijke levens kennen, maar vooral ook inktzwarte dieptepunten. En juist dat maakt die verhalen zo interessant. Wat zou jij doen en voelen als je geliefden om je heen ouder worden, maar jij niet? Als de wereld om je heen zo verandert dat je je er niet meer in thuis voelt? Begin je steeds opnieuw, of laat je alle morele bezwaren vallen en word je een monster? Of blijf je genieten van je koffie en comics?

Levensloop recensie – Een avontuur om zelf over te filosoferen

Nu is Levensloop vooral een avontuurlijk mysterie en geen filosofische beschouwing op het leven en de dood. Maar mijn overpeinzingen over onsterfelijkheid werden zeker door het verhaal aangewakkerd vanwege de keuzes die de personages nemen en met welke problemen ze worden geconfronteerd. Het boek neemt je echter vooral mee in de strijd die de groep onsterfelijken moet voeren tegen een nietsontziende vijand die het gemunt heeft op verloren zielen.

Hier proef je ook invloeden van de verhalen van Neil Gaiman, zoals The Sandman en misschien wel de Lucifer-serie op Netflix (die overigens ook op de verhalen van Gaiman is gebaseerd). Het is urban fantasy, gemixt met horrorelementen. Demonische entiteiten komen tegenover de “helden” te staan en hoe ze door de jaren heen vluchten of vechten, houdt je gedurende het gehele boek in de ban.

Een verhaal in drie delen in een groter geheel

Het verhaal in Levensloop wordt in drie delen verteld. We beginnen in Londen, Engeland in de 19e eeuw, vanaf 1887. Daarna verschuiven de gebeurtenissen naar het Frankrijk in de 20e eeuw vanaf 1925. En het boek eindigt met de lotgevallen in het Nederland van onze tijd en verder de 21e eeuw in. Je maakt alles mee door de ogen van zowel de onsterfelijke als de sterfelijke hoofdpersonages, waarbij je veel verrassingen en twists krijgt. De karakterontwikkelingen ontstaan dus over een lange periode, waarbij je niet met iedereen eindigt waarmee je ook begon. Zelfs al zijn ze onsterfelijk.

Hoewel het boek prima als opzichzelfstaand verhaal gelezen kan worden, maakt het ook onderdeel uit van Daniels Wilgenhoven-serie. Wie zijn De Ziener van Wilgenhoven, Tweestrijd en De Zwaan en de Lier kent, zal nog meer uit het boek halen. Misschien is na het lezen van Levensloop een van die drie titels zelfs verplichte kost. Want als je – zoals ik – graag alles weet over de personages die je volgt, vult een van die andere delen in de serie een hiaat op dat anders redelijk in het ongewisse blijft.

Levensloop recensie – Voor iedereen die niet van het einde houdt

Zoals je in deze Levensloop recensie hebt kunnen lezen, komen de dood en het leven in dit boek bijzonder aan bod. Naast het avontuur zelf zijn het de karakterontwikkelingen die het boek interessant maken. In zijn na- en dankwoord vertelt Daniel hoe hij tot Levensloop gekomen is en wat er eventueel nog volgt in deze verhaalwereld. Hoewel dit verhaal nu verteld is, staan de overgebleven personages nog niet stil.

En dat is ook waarom ik van Levensloop genoten heb. Hoewel de impact van de gebeurtenissen op sommige personages groot is, blijven er genoeg “helden” over om nog meer over te lezen. Zo hoef je nooit echt afscheid te nemen van figuren waar je mee opgetrokken bent, wat ik altijd bijzonder prettig vind. Ik hou niet van eindes en mede daarom trekken onsterfelijken mij aan. Ben jij ook zo’n lezer, dan is Levensloop zeker een boek voor jou!

Titel: Levensloop
Auteur: Daniel Warmoeskerken
Uitgever: Godijn Publishing