The Boy and the Heron is niet de enige Japanse animatiefilm die zijn weg naar het Imagine Fantastic Film Festival 2023 heeft gevonden. Ook Kurayukaba is er te zien, de “debuutfilm” van een nieuw talent op het gebied van anime: Tsukahara Shigeyoshi. De tekenfilm sleept je met zijn heldere kleuren en waterverfachtige animatiestijl mee in een ondergrondse wereld vol steampunk-elementen, bendes en mechanische treinen. Laat je mee het duister in leiden en lees Joany’s Kurayukaba recensie!
Volg onze Imagine 2023 recensies in de Imagine Film Festival 2023 special.
De zaken gaan niet zo goed voor privédetective Sotaro (Hakuzan Kanda). Hij en zijn hulpje – de jonge Saki (Yû Serizawa) – grijpen elke klus aan die ze te pakken kunnen krijgen. Wanneer er steeds meer mensen op mysterieuze wijze verdwijnen, wordt het duo ingehuurd om te onderzoeken wie daarachter zit. Verschillende sporen leiden hen naar “the dark”, een parallelle, ondergrondse wereld die eindeloos diep lijkt te gaan.
Sotaro stuurt Saki vooruit, want kinderen kunnen een stuk beter tegen de duistere invloed van die ondergrondse plek. Maar als Saki niet terugkomt en ook vermist raakt, moet Sotaro eraan geloven en zelf de duisternis tegemoet treden. Wat volgt is een wild avontuur door een kleurrijke, steampunk-achtige wereld.
Anime met een waterverf-look
Wat het eerste in het oog springt bij Kurayukaba, is het uiterlijk van de film. De heldere, gesatureerde kleuren springen van het scherm. De wereld waarin het zich afspeelt, wordt weergegeven door een combinatie van schilderachtige achtergronden en dynamische, getekende personages. Het maakt dat de anime prachtig is om naar te kijken, helemaal wanneer Sotaro afdaalt in het schimmige, ondergrondse dark.
De nadruk lijkt hierbij in elke scène te liggen op de lichten: elke lamp of lichtbron hult de wereld in een warme of koele gloed die ook doordringt in de kleur van de personages zelf. Dat maakt dat Kurayukaba een opvallende, verfrissende look heeft.
Kurayukaba recensie – Sotaro’s verleden
Zo nu en dan neemt de animatiestijl echter een andere wending. Wanneer we bijvoorbeeld stukjes van Sotaro’s jeugd meekrijgen, wordt het uiterlijk van de animatie plotseling gestileerd. De personages worden weergegeven als een soort poppen, en een vertelstem die doet denken aan een oude radiopresentator, vertelt over de gebeurtenissen die we zien.
We komen erachter dat Sotaro in het verleden ook al eens in aanraking is gekomen met de wereld die onder de stad ligt. Het is een doolhof van tunnels en mijnschachten, uitgegraven zonder een achterliggend plan.
Kleurrijke personages in een wonderlijke wereld
Tijdens de film krijgt Sotaro vaak te horen: laat je niet het duister in leiden! Toch moet hij zich een weg door de ondergrondse wereld banen, wil hij Saki terugvinden. Daarbij loopt hij verschillende kleurrijke personages tegen het lijf en dompelt hij zich onder in een wonderlijke wereld.
Kurayukaba recensie – Het Japan van de vorige eeuw
De wereld in Kurayukaba is deels gebaseerd op de Taishōperiode – als het ware de “roaring twenties” van Japan – en doet, zoals gezegd, steampunk-achtig aan. Er zijn treinen die door middel van mechanische poten van hun rails af kunnen stappen en de kledingstijl van de personages is retro te noemen.
Filmmaker Tsukahara Shigeyoshi grijpt ermee terug naar Yanesen, het oude gedeelte van Tokio waar hij in opgroeide en de ontwikkelingen die het in de laatste eeuwen doormaakte om te worden wat het nu is.
Mogelijk door crowdfunding
Kurayukaba kon gemaakt worden met dank aan crowdfunding. De film is gebaseerd op een korte film van de hand van dezelfde filmmaker, die dankzij deze crowdfunding doorontwikkeld kon worden naar een langspeelfilm. Dat is mogelijk ook de reden dat het tempo van de film op sommige plekken niet helemaal uit de verf komt.
Aan het begin van de film vallen we middenin het verhaal en wordt het tempo aardig opgevoerd. Gaandeweg heeft de anime op het gebied van spanning en verhaallijn echter aardig wat pieken en dalen, wat het soms lastig maakt te volgen waar het naartoe wil. Het einde voelt daarnaast alsof het middenin het verhaal valt. Dat is ergens een goed teken, want als kijker wil je dan eigenlijk meer zien.
Een plaatje om naar te kijken
Toch maakt het tempo niet dat je minder van de film zult genieten, vooral wanneer je gegrepen bent door de bijzondere wereld die Shigeyoshi neer weet te zetten. Kurayukaba is hoe dan ook een plaatje om naar te kijken.
Kurayukaba recensie – Een must voor fans van (bijzondere) anime
Houd je van anime, Japanse cultuur én experimentele films met een bijzondere, eigen stijl, dan kan je Kurayukaba eigenlijk niet missen. Ga hem dus zeker op het witte doek zien! De film draait op het Imagine Fantastic Film Festival in Amsterdam op 2 november.
Titel: Kurayukaba
Regisseur: Tsukahara Shigeyoshi
Acteurs: Hakuzan Kanda, Tomoyo Kurosawa, Raikô Sakamoto, Yû Serizawa
Uitgever: Twin Engine
Genre: Anime
- 2 november om 12:30 in LAB111 zaal 1
Tickets en tijden vind je op de Kurayukaba -pagina.
Bekijk hier de Kurayukaba trailer:
Imagine Film Festival 2023
Imagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Fantastic Film Festival 2023 van 25 oktober t/m 4 november naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen. Voor onze recensies van de films kijk je bij onze Imagine Film Festival 2023 special!
Lees meer Modern Myths recensies!
© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Twin Engine
Reactie plaatsen