Kaos recensie

Kaos recensie – Zeus gaat van zijn padje af op Netflix

Heb je je ooit afgevraagd hoe de wereld er uit zou zien als het christendom niet de dominante religie was? Wat zou jij doen als Zeus je in de gaten houdt en we ook Hera, Poseidon en Hades zouden aanbidden? In Kaos – vanaf vandaag op Netflix – krijg je je antwoord. Jeff Goldblum (Jurassic Park) is in deze briljante serie als Zeus alleenheerser en de onbetwiste narcistische leider van zowel de goden als de mensheid. Maar als alleenheerser zal je op den duur bang worden die macht te verliezen. Zeus ziet overal samenzweringen en raakt met de dag meer paranoïde. Lees in onze Kaos recensie hoe deze rijk gedetailleerde serie niet alleen een feestmaal is voor liefhebbers van klassieke Griekse mythologie, maar ook als modern verhaal de nectar van de goden is!

Kaos recensie - PosterMacht corrumpeert en totale macht corrumpeert totaal. In Kaos – vanaf 29 augustus op Netflix – geldt dat zeker voor de oppergod Zeus. In deze moderne vertelling van de Griekse mythologie door scriptschrijver Charlie Covell (The End of the F***ing World, Truelove) is het Griekse pantheon niet door het christendom naar het rijk der mythologie verbannen. Zeus – excentriek en megalomaan gespeeld door Jeff Goldblum (Asteroid City, Jurassic World Dominion, Thor: Ragnarok) – heerst na eeuwen in onze tijd nog steeds over de mensheid en is de onbetwiste heerser der goden.

We hebben het daarbij niet over een welwillende, behulpzame godheid of een huppelende aansteller zoals Russell Crowe in Thor: Love and Thunder. Nee, in Kaos is Zeus de megalomane, donder en bliksem, ongrijpbare oppermacht die de mens enkel als speelgoed ziet. Dit zijn de oorspronkelijke, wrede goden uit de Griekse mythologie die voor hun vermaak natuurrampen veroorzaken, naar hartenlust halfgoden op aarde verwekken en ondoorgrondelijk en machtsbelust zijn. Kortom, rijp dus voor een sterk staaltje dramatiek.

Jeff Goldblum als Zeus in Kaos
Op Olympus zwaait Zeus de scepter

Over muzes, rocksterren en halfgoden

Wat de mensheid betreft, maken we op Kreta – in de hoofdstad Heraklion – kennis met verschillende personages. Zo is er Riddy (Aurora Perrineau (Westworld, Truth or Dare)) die ongelukkig is in haar leven. Ze is de muze van rockster Orpheus (Killian Scott (Damnation, Secret Invasion)), maar durft hem niet te vertellen dat de liefde al lang niet meer wederzijds is. Ondertussen maakt Ari (Leila Farzad (The Decameron, The Marvels)), de dochter van de heerser van Heraklion, zich klaar voor het jaarlijkse offerfeest. Ze vermoedt niet dat alles dit jaar niet zo voorspoedig zal verlopen als verwacht.

En dan is er nog de halfgod Dionysus (Nabhaan Rizwan (Juice, Station Eleven)) – een versie van de god van de wijn, de beschaving, het theater en de geestdrift – die dol is op het menselijke leven en elke dag feest en vrijt alsof het zijn laatste dag is. Maar Dionysus is ontevreden en verveeld. Hij wil meer verantwoordelijkheid en erkenning van zijn vader Zeus. Om zich te bewijzen, zet hij een gebeurtenis in gang die alle personages bij elkaar zal brengen en zowel de wereld van de goden als die van de mensheid op zijn kop zet.

Aurora Perrineau als Riddy en Killian Scott als Orpheus

Kaos recensie – Het lot van de goden en de Trojanen

Het is ook handig te weten dat op Kreta een bevolkingsgroep onderdrukt wordt. De afstammelingen van de Trojanen – die in de oudheid de Trojaanse oorlog verloren hebben – worden als derderangs burgers behandeld en hebben nauwelijks rechten. Op Olympus – waar Zeus regeert – heeft zijn vrouw Hera (Janet McTeer (Ozark, The Menu)) haar eigen plannen en ook Poseidon (Cliff Curtis (Avatar: The Way of Water, Meg 2: The Trench)) en Hades (David Thewlis (The Sandman, Enola Holmes 2, Wonder Woman)) hebben een prominente rol in deze tjokvolle fantasyserie.

Is het handig om je klassieken te kennen voor je Kaos gaat kijken? Dat is niet per se nodig, maar als je de Griekse mythes en sagen kent, haal je wel veel meer uit deze gedetailleerde serie. Niet alleen kun je dan plaatsen wie Zeus belt als hij behoefte heeft zijn kinderen als Athena en Ares te spreken (niemand van hen neemt de telefoon overigens op), je zal ook in de achtergrond ontelbare grapjes en knipogen naar de legendes herkennen. De humor in deze serie is haast van een intellectueel niveau, al zijn er ook veel visuele grappen. Zo lopen de bewakers van Hades aan de haven van de Styx rond met driekoppige honden (schattige Kerberossen) en moet je uitkijken voor Scylla en Charybdis.

Misia Butler als Caeneus

Moet je de Griekse mythologie kennen?

Voor deze Kaos recensie keek ik de serie met iemand die niet veel basiskennis van de Griekse mythologie heeft. Ook zij genoot enorm van de serie, maar ik pauzeerde het verhaal toch af en toe om wat meer achtergrond te vertellen. Zo wordt er wel uitgelegd dat Zeus zijn vader de titaan Kronos verslagen heeft, maar niet dat dit monster zijn kinderen verslond omdat het voorspeld was dat een van hen hem van de troon zou stoten. Als je het nachtmerrieschilderij van Francisco de Goya kent, krijgt Zeus’ angst om zelf de macht te verliezen, toch meer impact.

Want dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait. Elke mens – maar ook elke god – krijgt in Kaos bij zijn geboorte een profetie mee van de schikgodinnen. En als Zeus op een dag een nieuwe rimpel in zijn voorhoofd ziet, begint hij angstig te worden. Hem is namelijk voorspeld dat zijn familie uit elkaar zal vallen als er een lijn zichtbaar wordt en er dan chaos zal heersen. En zoals aan het begin gezegd, als een dictator eenmaal aan de macht is, geeft hij die niet vrijwillig op.

Eddie Izzard als Lachy

Kaos recensie – Zeus en Prometheus

Zeus raakt meer en meer paranoïde en ziet overal om hem heen verraad. Zie hem maar als een Poetin of Stalin of willekeurig welke andere (niet per se Russische) narcistische machtshebber die denkt dat iedereen tegen hem is. Zijn enige steun en toeverlaat is de ongelukkige Prometheus (Stephen Dillane (Game of Thrones)) die na al die eeuwen nog steeds aan de rotswand geketend zit waar een adelaar dagelijks zijn lever wegvreet. Zeus teleporteert hem naar de luxe tuinen van Olympus voor een goed gesprek, waarna hij daarna verder zijn straf mag uitzitten. Want ja, hij heeft de oppergod nu eenmaal verraden door het vuur aan de mensheid te schenken. Je kan je voorstellen dat Prometheus daar zo het zijne van denkt…

Kaos kan op zijn tijd ook een brute serie zijn. Hoe kleurrijk de personages ook zijn en hoe komisch sommige situaties, dit zijn – zoals gezegd – de klassieke goden. En dus is er wraak, bloed, moord en doodslag. In overvloed. De serie schuwt niet je te choqueren en maakt gebruik van alle gruwelijke details van de verhalen uit de oudheid. Terwijl er tegelijkertijd ook nieuwe, frisse elementen aan toegevoegd worden. En je mag ook nog eens een echte Griekse tragedie verwachten.

Stephen Dillane als Prometheus

Een spannend mysterie met een dysfunctionele familie

Deze nieuwe Netflix-serie is dus zeer de moeite waard. Vooral als je je klassiekers kent zal je versteld staan van de slimme knipogen en rijke details die Charlie Covell je in dit eerste seizoen voorschotelt. Tegelijkertijd krijg je een spannend mysterie te zien, met een dysfunctionele familie en een mensheid die zucht onder de kwelling van het geloof. Het is namelijk niet makkelijk als de goden echt bestaan en zich fysiek met je bemoeien.

Ik kijk nu al uit naar Kaos seizoen 2. Wel vraag ik me af of die er gaat komen. Want ondanks dat je het verhaal goed kan volgen als je niet weet wie al de spelers uit de oudheid zijn, werkt de serie toch vooral op elk niveau als je je mythologie wél kent. Hopelijk is het kijkpubliek voor Kaos groot genoeg of zijn er voldoende liefhebbers van mythologie die meekijken en duiding kunnen geven aan de niet-geïnitieerden. We etaleren onze kennis op Modern Myths natuurlijk graag, maar willen zeker niet elitair overkomen. Het is dus uitkijken dat je niet overdrijft met je kennis, mocht je iemand willen vertellen wat er tijdens het kijken allemaal voorbij komt op het scherm.

Kaos - De furiën
Ook de furiën maken hun opwachting

Kaos recensie – Uitdagende en verrassende moderne mythologie

Tot slot gaf Kaos me een beetje hetzelfde gevoel als destijds de serie Sense8. Ook die serie was vooruitstrevend en had een “ingewikkelder” plot waar je je aandacht bij moest houden. Zowel Kaos als Sense8 zet je niet even op terwijl je andere dingen aan het doen bent. Elke scène is belangrijk.

Daarnaast komt in Kaos – net als in Sense8 – het totale spectrum van onze mensenmaatschappij voorbij. Elke demografie speelt een rol, elke geaardheid, elke handicap, elke afkomst en alle rijkdom die tegenwoordig bestaat en helaas niet overal geaccepteerd wordt. Sense8 werd na twee seizoenen gecanceld, omdat de productiekosten niet opwogen tegen het aantal kijkers. Ik bid tot de goden dat Kaos wel de ruimte krijgt om afgerond te worden zoals Charlie Covell het bedoelt. Want het komt niet vaak voor dat een serie me op deze manier uitdaagt en verrast. Kortom, verplichte kost voor iedere Modern Myths avonturier!

Kaos streamt vanaf 29-8 op Netflix. Bekijk hier de trailer:

Titel: Kaos
Regisseurs: Georgi Banks-Davies, Runyararo Mapfumo