Filmmaker Jason Blum, oprichter van Blumhouse Productions en producent van onder andere Get Out, Split, The Purge en Happy Death Day was woensdag 29 mei in Nederland om zijn nieuwe film – Ma – te promoten. Hij gaf die middag een exclusieve masterclass en Modern Myths was er op uitnodiging van Universal Pictures bij. We hingen aan de goedlachse lippen van deze meester in de horror.
De exclusieve masterclass met horrorproducent Jason Blum op 29 mei werd druk bezocht door de crème de la crème van de Nederlandse filmwereld. Veel producers en regisseurs waren aanwezig, waaronder Martin Koolhoven. René Mioch was in de zaal te ontwaren en ook Chris Oosterom, directeur van het Imagine Film Festival sprak de producer. Schrijver Thomas Olde Heuvelt had zijn boek Hex mee, dat Jason mee naar huis nam. De middag werd gepresenteerd door filmmaker en filmfestival organisator Jan Doense.
De masterclass was dan ook, zoals verwacht, bijzonder interessant. Jason Blum bleek enthousiast, open en gul met zijn kennis, waardoor meteen een conversatie met de zaal ontstond. Jason vertelde uitgebreid hoe de succesformule van Blumhouse Productions zorgt voor een bijzondere manier van samenwerken met regisseurs en acteurs, die anders is dan de ‘standaard’ Hollywoodformule.
Van salesmanager tot de tandenfee
Jason Blum maakt al films sinds 1995, maar het succes begon in 2007 te komen met Paranormal Activity. Zijn reis om op dat punt te belanden was lang en via omwegen. De inmiddels wereldberoemde producer is als deur-aan-deurverkoper van kabeltelevisie begonnen en deed verdere saleservaring op als makelaar. Die ervaring bracht hij mee naar de filmwereld, toen hij met een vriend zijn eerste film maakte. Dat ene project leidde tot andere projecten, maar tijdens de productie van Tooth Fairy – een film met een groot budget en met hoofdrolspeler Dwayne ‘The Rock’ Johnson – merkte Jason dat de Hollywoodformule met grote investeerders, grote sterren en grote risico’s voor de filmstudio’s niet bij hem paste. Jason ging onafhankelijk verder met Insidious en Paranormal Activity 2. Daarna verschenen meerdere projecten, waaronder Whiplash en The Purge. De bal was gaan rollen en inmiddels heeft Jason 147 films en televisieseries geproduceerd. En dat allemaal door trouw te blijven aan zijn eigen visie.
Een halt aan straight to video
Paranormal Activity zou eigenlijk niet in de bioscopen draaien, maar rechtstreeks op dvd uitgebracht worden. Jason was gefrustreerd over de mogelijkheden om onafhankelijk geproduceerde films in bioscoopzalen vertoond te krijgen en is hard aan de slag gegaan om daar wat aan te doen. Nog steeds is zijn belofte aan filmmakers eenvoudig: ik zorg ervoor dat jouw film in de bioscoop te zien is.
Daarbij zijn er enkele ‘simpele’ regels die Blumhouse Productions als evangelie bewaakt:
- De film wordt gemaakt met een klein budget;
- De regisseur is verantwoordelijk voor de film, kiest zijn/haar acteurs en crew en heeft ‘final cut’ (de film die je te zien krijgt is de versie zoals de regisseur die voor ogen had);
- De film heeft een unieke insteek, niet te vergelijken met andere bestaande films.
Een ‘klein budget’ voor Blumhouse Productions was een bedrag rond de een miljoen dollar. The Purge had een budget van drie miljoen dollar en inmiddels is ‘low budget’ voor de productiemaatschappij rond de vijf miljoen dollar. Voor Hollywoodbegrippen is dat nog steeds een goedkoop project.
Kwaliteit wordt afgedwongen
Naast een behapbaar budget wordt er met de filmmakers ook afgesproken dat iedereen pas achteraf betaald krijgt. Hoe succesvoller de film, hoe meer de regisseur, acteurs en de andere makers er aan overhouden. De makers moeten dus een risico durven nemen. Er is daarbij geen geld voor dure special effects; de horror en schrikeffecten zijn volledig afhankelijk van het verhaal en het spel van de acteurs. Dat begint voor Blumhouse Productions al in de scriptfase en wordt tijdens de gehele productie bewaakt.
Deze manier van werken is heilig voor Jason. Hij en zijn team kiezen projecten uit op basis van wat ze zelf interessant en spannend vinden. Als er een script binnengekomen is waar iedereen enthousiast over is, vergelijken ze het verhaal vervolgens met andere films. Een grote studio zal kijken of een film vergelijkbaar is met andere films die succesvol zijn geweest en geld hebben opgebracht. Blumhouse Productions kijkt echter andersom: is een script niet vergelijkbaar met andere films, dan is het een Blumhouse-film. Originaliteit is een vereiste.
Daarna wordt gekeken of de film niet afhankelijk is van de schrikmomenten; de ‘scares’. Haal je alle schrikeffecten uit een Blumhouse-film, dan moet je nog steeds een interessant, dramatisch verhaal overhouden. De productiemaatschappij van Jason Blum begrijpt horror.
Blumhouse Productions helpt je jezelf terug te vinden
Jason werkt graag samen met regisseurs die niet eerder een enge film gemaakt hebben, of die op een moment in hun carrière zijn aangekomen om iets bijzonders te doen. Zo heeft hij James Wan en M. Night Shyamalan benadert toen ze grote Hollywoodproducties gemaakt hadden die minder goed ontvangen waren. Door bij Blumhouse Productions met kleinere budgetten te werken, kwamen de regisseurs weer terug bij de kern van zichzelf en een goede horror: een aangrijpend verhaal en bijbehorend acteerwerk.
De kans die deze regisseurs krijgen om hun eigen visie naar het witte doek te brengen, werkt bevrijdend. Het kleine budget zorgt ervoor dat er verhalen gemaakt worden die voor grotere studio’s te riskant zijn. Daarnaast kunnen beslissingen snel genomen worden en zit de studio niet snel in de weg van wat de regisseur graag wil. Dit werkt ook voor Jason zelf: hij moet de regisseur zien te overtuigen van zijn visie, omdat de regisseur zelf de eindverantwoordelijke is. Jason merkt dat de samenwerking met regisseurs en acteurs hierdoor bijzonder creatief en constructief wordt, waardoor je als studio meer gedaan krijgt. Het resultaat: films die nooit verlies leiden en grote kans hebben succesvol te zijn.
Wat hebben we van Jason Blum geleerd?
Het mag duidelijk zijn dat Jason Blum een belangrijke vinger in de pap houdt bij elk project wat Blumhouse Productions maakt. Maar door de mensen om hem heen de vrijheid te geven zichzelf te zijn en samenwerkingen aan te gaan, is elke film puur.
Het belangrijkste advies van Jason voor (aankomende) filmmakers is: blijf schrijven en maak projecten. Heb je een goed idee of een pitch, schrijf het script. Zorg voor een goede agent die je script bij de juiste mensen onder de aandacht brengt, maar ga vervolgens niet zitten wachten. Begin vast aan je volgende project en schrijf, schrijf, schrijf. Als je meerdere projecten aan het rollen brengt, wordt er vast en zeker eentje realiteit. Die gemaakte film of serie zorgt vervolgens voor meer werk en nieuwe films en series. Voor je het weet ben je je droom aan het waarmaken.
Een paar Jason Blum tips:
- Ben je een vrouw en wil je films maken? Ga nu naar Hollywood, het is er de juiste tijd voor.
- Let altijd op wat er momenteel speelt in de wereld. Films die aansluiten bij wat er op dit moment belangrijk is – bijvoorbeeld de politieke tijdsgeest en de wens om ‘inclusive’ verhalen te produceren – zullen een publiek vinden.
- Met de opkomst van de streamingdiensten is er op dit moment enorme vraag naar verhalen en projecten. Pak je kans!
- Zoek drie tot vijf regisseurs in je omgeving en produceer iets voor ze. Maak wat je kunt en haal daarmee geld binnen voor je projecten. Focus niet op Hollywood, maar focus op het maken zelf.
- Sta altijd open voor iets nieuws.
Jason is zijn salesachtergrond nooit vergeten. Een van de belangrijkste stappen die hij neemt als een script een Blumhouse Productions-film zou kunnen worden, is contact opnemen met zijn marketingafdeling. Zij nemen het script door en geven aan welke onderdelen ‘marketable’ zijn en dus voor succes en winst kunnen gaan zorgen. Daar zit het geheime wapen in de Blumhouse-formule: een goed verhaal dat kansen pakt om bij het filmpubliek aan te slaan. Wees niet vies van marketing, je script wordt er scherper door.
Blijf trouw aan jezelf
Jason Blum laat zien dat als je trouw blijft aan je eigen visie en kunnen, je ver kunt komen. Hij ziet zichzelf als het buitenbeentje, de ‘rare snuiter’. Zijn bedrijf Blumhouse Productions doet het op hun eigen manier, is gevestigd op een rare plek in Los Angeles en heeft haar comfortzone gevonden in het horrorgenre. En daarmee is Jason net als wij: een fan.
Lees meer over Blumhouse Productions, Ma en Jason Blum in onze Jason Blum Special:
- Ronde tafelinterview Jason Blum
- Recensie Ma, de nieuwe Blumhouse-film
Meer Modern Myths-verslagen vind je in onze rubriek Reportages.
© 2019-2024 Modern Myths
Reactie plaatsen