Godzilla x Kong The New Empire 4K recensie

Godzilla x Kong: The New Empire 4K recensie – Pure monsterlijke popcorn

Fans van Kaiju worden de afgelopen jaren op hun wenken bediend. Zeker als je fan van Godzilla bent, krijg je elk jaar wel een nieuwe titel om je honger naar destructieve reuzenmonsters te stillen. Zowel Amerikaanse als Japanse producties. In de Amerikaanse Monsterverse-reeks vormt de radioactieve reuzendraak de laatste tijd een team met dat andere popcultuuricoon: King Kong. En in Godzilla x Kong: The New Empire – nu op 4K UHD, blu-ray en dvd – krijgen de twee het aan de stok met een nog veel groter gevaar. Of het hier ook draait om groot, groter, grootst, vertelt André je in zijn Godzilla x Kong: The New Empire 4K recensie!

Zelf de beide monsters in je huiskamer laten rondstampen? Doe mee met onze Godzilla x Kong: The New Empire 4K winactie.

Al sinds mijn jonge jaren ben ik gek van Kaiju, al waren de gigantische monsters mij toen nog niet onder die naam bekend. De bekendste zal ongetwijfeld Godzilla zijn, al is King Kong als popcultuur icoon minstens net zo groot. Ik heb hun films allemaal verslonden, als ware ze mijn versie van een miniatuur Tokyo en ik een van de Kaiju. Showa, Heisei en Millennium Godzilla, Mothra, Gamera, Gorgo, King Kong; het maakte mijn jongere versie niet uit.

In 2014 begint Legendary Pictures met hun Monsterverse en Godzilla mag het nog een keer proberen in Amerika na de matige versie uit 1998. Het beste wat daaruit voort is gekomen is Jamiroquai’s “Deeper Underground”…

Rebecca Hall als Ilene Andrews, Kaylee Hottle als Jia en Dan Stevens als Trapper

Godzilla keert terug

Sinds 2004 was het stil in Japan wat betreft Godzilla. Echter met de komst van de Amerikaanse film verscheen Shin Godzilla, gevolgd door drie animatiefilms op Netflix en in 2023 Godzilla Minus One. Dat werd een succes, want na zeventig jaar won Godzilla een Oscar en Minus One is ook een van de beste Godzilla’s uit de lange reeks.

Maar in 2024 werden we twee keer getrakteerd op Kaiju-geweld, want ook Godzilla x Kong: The New Empire zag het daglicht. Inmiddels is deze monsterfilm verschenen op 4K UHD, blu-ray en dvd.

Godzilla in The New Empire

Godzilla x Kong: The New Empire 4K recensie – Een clash in Ultra HD

Na Godzilla, Kong: Skull Island, Godzilla: King of the Monsters, Monarch: Legacy of Monsters (de televisieserie op Apple TV+) en Godzilla vs. Kong is er dan nu de nieuwe telg van het Monsterverse. De titels in de reeks worden steeds langer en ingewikkelder en volgens mij weet niemand meer hoe je deze nu eigenlijk uitspreekt. Regisseur Adam Wingard (Death Note, Blair Witch) mag het na de titanenstrijd in Godzilla vs. Kong nogmaals laten zien en toen de 4K van Godzilla x Kong: The New Empire uitgebracht werd, keek ik uit naar de clash in Ultra High Definition.

Na de laatste films hebben de Kaiju allemaal hun eigen territorium afgebakend. Kong is in Hollow Earth tevergeefs op zoek naar soortgenoten en Godzilla houdt op het oppervlak de andere titans in toom. Hierdoor hoeven de twee haantjes elkaar niet constant in de haren te vliegen.

Kong in The New Empire

Een nieuwe ramp van apocalyptische aard

Dr. Andrews (Rebecca Hall (Tales from the Loop, Professor Marston and the Wonder Women)) heeft zich volledig ontfermd over Jia (Kaylee Hottle) die zich niet lijkt te kunnen aarden in het dagelijks leven. De mensheid is begonnen Hollow Earth te ontdekken en probeert te leven met de wetenschap dat gigantische monsters echt zijn. Dan volgt er een serie van gebeurtenissen die culmineren in een mogelijke ramp van apocalyptische aard. Alweer…

Godzilla x Kong: The New Empire is een film waar flink bespaard is op het script, maar het budget is dubbel en dwars terug in de actie gestoken. Dit zorgt voor een aantal momenten waarop je op je stoel klimt met een Godzilla en/of Kong moment, al heeft deze actiefilm zeker net zoveel momenten waarop je liever achter je stoel kruipt met plaatsvervangende schaamte.

Kaylee Hottle als Jia in Godzilla x Kong The New Empire

Godzilla x Kong: The New Empire 4K recensie – Soms net een computerspel

Met een film als deze is namelijk al elke vezel suspension of disbelief in je lijf nodig, maar als je dit dan nog verder op moet rekken, is dat net te veel gevraagd. Natuurlijk zijn de moves die je terug doen denken aan de Shōwa era (of WWE) goud voor de fans, maar het kan soms ook wat te overdreven zijn.

Godzilla heeft de overhand in deze recensie, maar in de film is Kong zeker de hoofdrolspeler. Er is gekozen voor wat meer menselijkheid en bij vlagen lijkt Godzilla x Kong: The New Empire haast een stille film. Wel een geanimeerde dan, want het is soms net een computerspel.

Een nieuwe vijand voor Godzilla en Kong

Dé film om met je HD systeem te pochen

Toch krijgt Godzilla x Kong: The New Empire het voor elkaar met mimiek en gelaatsuitdrukkingen goed duidelijk te maken wat er gebeurt. Misschien is een film zonder menselijke personages nu wel een optie. Ze dienen hier toch enkel voor expositie. Waar Godzilla Minus One zich echt richt op het menselijke aspect, is dat in deze Godzilla x Kong absoluut niet het geval. Minus One is dan ook zeker de betere (zo niet een van de beste uit de gehele reeks) van de twee. Godzilla x Kong: The New Empire is puur popcornvermaak en doet dat dan weer wel heel goed.

De 4K-versie voegt hier wel het nodige aan toe. De HVEC H.265 codering is er een voor in het boekje en met de juiste set-up is dit een van die schijfjes die je gebruikt om te pochen met je systeem. De contrast balans is subliem, waardoor de gloed van Mothra – maar ook Godzilla – werkelijk een bijna buitenaards tintje krijgt. De 2.39:1 verhouding laat elke druppel zweet, porie en haar(scherp) zien, waardoor je de film ingezogen wordt.

Brian Tyree Henry als Bernie Hayes en Rebecca Hall als Ilene Andrews

Godzilla x Kong: The New Empire 4K recensie – Twee uur genieten van reuzenmonsters

Het beeld wordt subliem gecomplementeerd door een Dolby Atmos soundtrack. Voor de mensen die het geluk hebben in het bezit te zijn van zo’n systeem, dit is dé film die je wil. De gigantische monsters beuken er op los, waardoor het lage spectrum je bijna van je bank af dreunt. De vliegende monsters doen je laten bukken, maar ook in de stillere scènes geven de omgevingsgeluiden je bijna kippenvel.

Ik zal het jullie besparen de gehele lijst extra’s te benoemen, aangezien deze vrij weinig toevoegen. Het is voornamelijk zelfverheerlijking: “kijk Adam Wingard eens grappig zijn, hij is een echte fan van het bronmateriaal” en making of’s. Dat is geen meerwaarde eigenlijk, maar het is ook helemaal niet nodig. Want als je een film wil zien waar reuzenmonsters met elkaar op de vuist gaan, hoef je niet Rampage weer op te zetten, maar nu dus de 4K-editie van Godzilla x Kong: The New Empire. Met de juiste set-up en de juiste mindset heb je verder de komende twee uur niets anders nodig. Nou ja, tenzij je daarna ook een betere Godzilla wil zien. Zet dan als toetje Godzilla Minus One op.

Godzilla x Kong: The New Empire is nu verkrijgbaar op blu-ray, dvd en 4K UHD. Bekijk hier de trailer:

Titel: Godzilla x Kong: The New Empire
Regisseur: Adam Wingard