Furiosa A Mad Max Saga recensie

Furiosa: A Mad Max Saga recensie – Nieuwe verhalen uit de woestenij van Mad Max

In de jaren 80 introduceerden regisseur George Miller en acteur Mel Gibson de politieagent Max, die in een dystopische wereld wraak neemt op een gewelddadige motorbende. Met Mad Max 2: The Road Warrior werd die dystopische wereld zelfs post-apocalyptisch en won deze “held” enorm aan populariteit. Na een gevecht in de Thunderdome in 1985 werd het echter stil rond Max. Tot 2015, toen Tom Hardy je als Max Rockatansky uit je bioscoopstoel blies in Mad Max: Fury Road. Met Furiosa: A Mad Max Saga neemt George Miller je nu mee naar de ontstaansgeschiedenis van een ander personage uit die film: Imperator Furiosa. Dirk heeft geen avontuur van Max overgeslagen en neemt je in zijn Furiosa: A Mad Max Saga recensie mee naar opnieuw een strijd op leven en dood vol actie in de woestijn!

Furiosa A Mad Max Saga recensie - PosterToen regisseur George Miller in 1979 begon met het maken van zijn low-budget film Mad Max, had hij vast niet gedacht dat de dystopische wereld uit dat verhaal in 2024 nog springlevend zou zijn. Miller keert opnieuw terug naar de post-apocalyptische wereld van Mad Max, alleen zijn de ogen dit keer niet gericht op Max Rockatansky.

De titel Furiosa: A Mad Max Saga geeft al aan om wie de film draait: de stoere kale vrouwelijke krijger uit Mad Max: Fury Road. Al tijdens het maken van die film gaven Miller en co-schrijver Nick Lathouris alle figuren een uitgebreide achtergrond. Zo ontstond ook het idee om de geschiedenis van Furiosa te verfilmen. En we hebben er even op moeten wachten, maar het resultaat mag er zijn!

George Miller keert terug naar Mad Max

Van Mel Gibson naar Tom Hardy

Mad Max was in de jaren 80 een favoriet uit de videotheek. Ik nam de film regelmatig mee naar huis en genoot van de rauwe en harde actiefilm uit Australië. Van acteur Mel Gibson had ik nog nooit gehoord en ik kwam er pas later achter dat hij ook die kerel was uit de Lethal Weapon-films.

Helaas heb ik de laatste Mad Max met Mel Gibson destijds gemist in de bioscoop (Mad Max Beyond Thunderdome uit 1985), maar die later wel gehuurd op VHS. Jarenlang hoopte ik op een vervolg, maar die wens kwam maar niet uit. Totdat in 2015 Mad Max: Fury Road werd aangekondigd. Ik maakte een sprongetje van geluk en heb de film meerdere keren in de bioscoop gezien. Ik was zeer tevreden met dit keer Tom Hardy (Capone, The Dark Knight Rises, Venom: Let There Be Carnage) als Max, maar ik miste toch een beetje Mel Gibson.

Anya Taylor-Joy is Furiosa

Furiosa: A Mad Max Saga recensie – De jonge Furiosa

In Mad Max: Fury Road was Charlize Theron (The Old Guard) goed gecast als Imperator Furiosa, maar in Furiosa: A Mad Max Saga is het de beurt aan Anya Taylor-Joy (Amsterdam, The Menu, The Northman) om die rol op zich te nemen. Na de ondergang van de wereld proberen mensen in de “Green Place of Many Mothers” een nieuw leven op te bouwen. Op een dag wordt de jonge Furiosa ontvoerd door leden van een motorbende die wordt aangevoerd door de Warlord Dementus, gespeeld door Chris Hemsworth (Thor: Love and Thunder, Men in Black: International).

De ontvoerders willen dat Furiosa de locatie van de Green Place of Many Mothers verraadt. Voedsel en water is in de woestenij schaars en daarom wil de bende graag achter de locatie komen, maar Furiosa weigert die te vertellen.

Tom Burke als Praetorian Jack, Chris Hemsworth als Dr. Dementus en Anya Taylor-Joy als Furiosa

Dr. Dementus versus Immortan Joe

Tijdens hun zoektocht stuit de bende op de Citadel, waar Immortan Joe (Lachy Hulme (Preacher, Three Thousand Years of Longing)) de scepter zwaait. Als tussen de twee bendeleiders een bloederige strijd ontstaat, weet Furiosa te ontsnappen en verstopt zich in de Citadel.

Het meisje moet in de jaren die daarop volgen vele beproevingen doorstaan. Naarmate Furiosa ouder wordt, wil ze terugkeren naar huis. Maar dan kruist haar pad weer met Dementus…

Lachy Hulme als Immortan Joe, Nathan Jones als Rictus Erectus en Josh Helman als Scrotus

A Mad Max Sage – Hoe zat het ook alweer?

Mad Max 1979 posterIn Mad Max (1979) verraste regisseur George Miller ons met zijn troosteloze blik op de toekomst en maakten we kennis met Max Rockatansky, gespeeld door Mel Gibson. Hij is een politieagent die de strijd aangaat met motorbendes en ander tuig. Hij krijgt het aan de stok met een gevaarlijke motorbende onder leiding van de psychopathische Toecutter (Hugh Keays-Byrne).

Net wanneer Max besluit om te stoppen met het politiewerk om zich te gaan richten op zijn gezin, slaat de motorbende toe. Voor Max blijft er niets anders over dan wraak te nemen. De eerste film viel buiten Australië eigenlijk helemaal niet op. In Amerika werd de stem van Mel Gibson zelfs nagesynchroniseerd, omdat men bang was dat zijn Australische accent niet zou worden verstaan door het publiek.

Furiosa: A Mad Max Saga recensie – Van road warrior tot ongebruikelijke held

Mad Max 2 Road Warrior 1981 posterDe film werd wel meer opgemerkt na het verschijnen van Mad Max 2: The Road Warrior (1981). Na zijn eerste avontuur zwerft Max door de uitgestrekte wildernis op zoek naar voedsel en benzine. In de woestenij ontdekt hij een raffinaderij die wordt belaagd door een gevaarlijke motorbende onder leiding van de gewelddadige The Humungus (Kjell Nilsson). In ruil voor benzine wil Max de bewoners beschermen en helpen te ontsnappen.

Mad Max Beyond Thunderdome 1985 posterMad Max Beyond Thunderdome (1985) is het laatste deel met Mel Gibson als Max. Hij raakt opnieuw in de problemen als hij in de wildernis wordt beroofd van zijn spullen. Hij komt terecht in Bartertown, dat wordt gerund door Aunty Entity (gespeeld door popster Tina Turner). In ruil voor nieuwe voorraden en een vervoermiddel gaat Max vechten in de Thunderdome. Hij werkt zich echter verder in de nesten en wordt belazerd door Aunty Entity en opnieuw achtergelaten in de woestijn. Hier komt hij terecht in een oase met allemaal kinderen. Max keert terug naar Bartertown om met Aunty Entity af te rekenen.

Fury Road: nieuwe rondes, nieuwe kansen

Mad Max Fury Road 2015 posterHet duurde nog eens dertig jaar voordat George Miller ons weer mee zou nemen naar de wildernis van Mad Max. In Mad Max: Fury Road uit 2015 maken we kennis met een nieuwe Max Rockatansky, gespeeld door Tom Hardy. Max zwerft nog steeds door de woestenij en komt dit keer terecht in de Citadel. Hier woont een gevaarlijke sekte onder leiding van de schurk Immortan Joe (Hugh Keays-Byrne). Samen met Imperator Furiosa (Charlize Theron) ontsnapt Max uit de handen van Immortan Joe. Ze zijn echter niet alleen, want Furiosa heeft ook de vijf bruiden van Immortan Joe meegenomen. De gestoorde leider zet alles op alles om zijn vrouwen terug te krijgen.

Deze nieuwe Mad Max is een rollercoaster en dendert als een sneltrein over het scherm. Je kunt de film het beste omschrijven als één grote actiescène. Het mooie is dat George Miller alle touwtjes in handen blijft houden en zijn kindje niet loslaat in de handen van andere regisseurs. Met een groter budget en moderne (computer)technieken gaat Miller helemaal los en maakt van Fury Road een van de beste actiefilms ooit.

Furiosa: A Mad Max Saga recensie – Furiosa in hoofdstukken

Met Furiosa: A Mad Max Saga neemt George Miller met een speeltijd van 2 uur en 28 minuten ruim de tijd om de wereld van Mad Max nog verder uit te diepen. De eerste hoofdstukken zijn met Alyla Browne (The Lost Flowers of Alice Hart, Children of the Corn) als de jonge Furiosa. Ze is goed gecast en lijkt ook echt op een jongere Anya Taylor-Joy.

Ik moet bekennen dat die eerste hoofdstukken het meest interessant zijn. Je leert veel van de verdorven Mad Max-wereld kennen en de (latere) beweegredenen van Furiosa. Als Anya Taylor-Joy het stokje overneemt van haar jongere versie, verandert de toon van de film. Vanaf dat moment ligt de nadruk meer op het wraakverhaal en neemt de actie toe. Anya Taylor-Joy doet het goed als Furiosa, maar is geen Charlize Theron. Die weet het personage toch krachtiger over te brengen. Dat neemt niet weg dat Taylor-Joy genoeg “bad ass” momenten heeft in Furiosa: A Mad Max Saga.

Furiosa: A Mad Max Saga recensie - Anya Taylor-Joy is Furiosa

De schurken in Mad Max

In een normale wereld lopen al genoeg gekken rond, maar kun je nagaan wat er gebeurt als de wereld vergaat. In dat opzicht schetst George Miller wel een realistisch beeld, hoewel in zijn wereld de schurken wel “larger than life” zijn. Het begon allemaal in 1979 met de sadistische Toecutter, die werd gespeeld door Hugh Keays-Byrne. Zowel in de originele Mad Max als in Mad Max: Fury Road speelde hij de bad guy. Vanwege zijn overlijden in 2020 werd de rol van Immortan Joe nu overgenomen door acteur Lachy Hulme.

In Mad Max 2 hadden we The Humungus oftewel The Lord Humungus oftewel The Warrior of the Wasteland oftewel The Ayatollah of Rock and Rolla. In Mad Max 3 zag je de eerste vrouwelijke baddie, Aunty Entity. Dat was een geweldige rol van Tina Turner. In Furiosa: A Mad Max Saga doet Chris Hemsworth er nog eens een schepje bovenop als Dr. Dementus. Hij heeft het duidelijk naar zijn zin in de rol van de slechterik. Ondanks zijn charmante – en soms komische – voorkomen, laat hij ook een andere kant van zichzelf zien als wrede leider van zijn motorbende. Wellicht dat hij hier en daar een beetje over de top gaat, maar het pas helemaal in deze film.

Chris Hemsworth als Dr. Dementus in Furiosa A Mad Max Saga

Furiosa: A Mad Max Saga recensie – Furiosa is geen Fury Road

Furiosa: A Mad Max Saga is een heerlijke actiefilm geworden. Het is een ontstaansgeschiedenis die ook op zichzelf staat. Ondanks het ontbreken van Max (!) wordt de film wel gezien als een prequel van Mad Max: Fury Road. Het helpt ook dat de soundtrack van beide films verzorgd werd door onze eigen Tom Holkenborg, die je waarschijnlijk beter kent als Junkie XL. Toch gaf Furiosa mij niet het euforische gevoel dat ik wel had bij Fury Road. Wellicht komt dat omdat je een beetje weet waar het verhaal naartoe gaat als je Fury Road hebt gezien.

Verder vond ik in de trailer het gebruik van CGI overduidelijk, hoewel dat in de film iets minder het geval lijkt. Toch heb ik het gevoel dat er veel meer gebruik van CGI is gemaakt dan in zijn voorganger. En dat is jammer. George Miller heeft dat volgens mij niet nodig. Dat heeft hij in het verleden al meerdere malen bewezen. Maar al met al blijven de actiescènes indrukwekkend en is Furiosa: A Mad Max Saga een spektakel dat je niet mag missen in de bioscoop. De wereld van Mad Max is nog groter geworden en Miller heeft nu ook laten zien dat het in die wereld niet alleen om Max draait. Ik ben benieuwd wat hij verder met de franchise gaat doen.

Furiosa: A Mad Max Saga draait nu in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Furiosa: A Mad Max Saga
Regisseur: George Miller