Het leven van een fantasy-slechterik gaat niet over rozen. Als je over je eigen kerker vol monsters heerst, krijg je te maken met bureaucratie, personeel en onderhoud. En alsof dat je nog niet voldoende kopzorgen oplevert, zijn er ook nog avonturiers die ongevraagd je bezit komen plunderen. In Dungeon Lords ben jij zo’n heerser van een kerker en moet je ervoor zorgen dat deze een aanval van die zogenaamde helden overleeft. Lees in onze Dungeon Lords recensie hoe dat lastiger is dan je denkt!
Realiseer jij je eigenlijk wel hoeveel werk het is om een perfecte kerker te bouwen waarin je je schatten bewaart? De bureaucratie, je personeel, het onderhoud; een goede kerker managen is een hele opgave. En dan komen die afschuwelijke avonturiers en zogenaamde helden je kerker binnenvallen, moorden je prima personeel uit en gaan er dan ook nog eens met je schatten vandoor!
Een cadeautje om uit te pakken
Wanneer je de doos van Dungeon Lords bekijkt, zal je meteen de prachtige en humoristische tekeningen opvallen. Daarbij komt meteen naar voren dat de zogenaamde helden en avonturiers slechts een bijrol hebben in dit spel en het systeem zich echt richt op de monsters in de kerkers. De speelborden zelf zijn ook al zo rijkelijk geïllustreerd, net als de tokens en kaarten die er gebruikt worden. Naast deze tokens en kaarten zijn er ook kleine speelfiguren die het spel net dat kleine beetje extra geven. Het is een waar cadeautje om het geheel uit te pakken en klaar te zetten.
Bij het spel zit ook een aardig boekwerk aan spelregels en uitleg. In dat boek van 24 pagina’s wordt stap voor stap uitgelegd hoe het spel gespeeld dient te worden en hoe je als ervaren speler een beginner kennis kan laten maken met dit spel. Meteen bij de introductie leer je “That Damn Demon” en zijn trouwe onderdaan kennen, die op een vrij humoristische manier, tussen de teksten door, reageren op de regels en uitleg. Het boekje is rijkelijk voorzien van illustraties en is makkelijk en goed te begrijpen. Ben je trouwens bekend met de computergame Dungeon Keeper uit 1997 van Bullfrog Productions, dan zal je de opbouw van Dungeon Lords zeer herkenbaar vinden. Een directe link tussen de spellen hebben we echter niet kunnen ontdekken, dus in dit artikel blijven we bij het bordspel.
Dungeon Lords recensie – Bouw je eigen kerker
Elke speler krijgt in Dungeon Lords een eigen speelbord. Hierop is de fundering voor je kerker afgebeeld. In een ruimte van vier bij vijf hokjes bouw je jouw kerker met gangen en kamers. Naast deze fundering zijn er aparte plekken waar je bepaalde voorwerpen kan sorteren. Zo is er een kamer voor de “Imps” (de harde werkers die tunnels bouwen en goud delven), een voedselkamer, een goudkamer en een plek waar je verslagen avonturiers kunt opbergen. Ook is er een opslagplaats voor je vallen en – heel belangrijk! – een lekkere relaxplek voor je monsters.
Daarnaast is er een soort directiekamer, waar je je “Minion”-poppetjes neer kan zetten. Er is ook een “dead letter office”, die je liever niet te veel gebruikt. Daar krijg je namelijk strafpunten als je je belastingen niet kunt betalen. Net als in het echte leven dus… Tot slot is er nog de plek waar je je orderkaarten op kan uitspelen. Deze zijn van belang om onderdelen voor het bouwen te verkrijgen.
Hoe evil ben jij?
En natuurlijk is er het centrale bord, waar je alle tegels, tokens, kaarten en poppetjes op neerzet die er per ronde gebruikt worden. Hier vind je ook de “Evil-meter”, waarop elke speler met een blokje bijhoudt hoe vriendelijk of evil hij is. In het midden van dit bord staan acht groepjes van drie plaatsen, waar je jouw Minions naartoe kan sturen. Dit zijn plekken waar je bijvoorbeeld je voedsel, goud, imps en monsters kunt verkrijgen. Waar de Minions naartoe gestuurd worden, is afhankelijk van de orderkaarten die je uitspeelt op je speelbord.
En dan denk je dat je er bent. Maar nee, er is ook nog een voortgangsbord, met aan de ene zijde het bouw-gedeelte en aan de andere zijde het gevecht-gedeelte. Je start met de bouwzijde omhoog. Hier houd je met een markeerstuk bij waar in het bouwseizoen van dat jaar je je bevindt. Ook worden hier die afschuwelijk irritante helden op neergezet die op het einde van het jaar je kerker gaan bestormen.
Dungeon Lords recensie – Vul de bloedbank
En als je dacht dat we nu dan eindelijk compleet zijn, moet ik je teleurstellen. Als toetje bij de spelonderdelen is er nog het “Board of Faraway Lands”. Dit is de plek waar je, heel fijn, alle kaarten en tokens op sorteert en waar je ook een ware bloedbank hebt.
Dat moet ik misschien even uitleggen. De bloedbank bestaat uit mooie, helderrode blokjes, waarmee je de aangebrachte schade aan de helden aanduidt tijdens het gevecht. Vooruit, het heet dus eigenlijk de “Damage Counter Bank”, maar “bloedbank” klinkt gewoon veel beter.
Dungeon Lords recensie – Wie begint?
Hoogste dobbelsteenrol? Oudste speler? Veel spellen bepalen hun startspeler tegenwoordig anders. Bij elk spel vertellen we wie er mag beginnen.
Dungeon Lords: De beginspeler wordt bepaald door te kiezen wie het aardigst is van alle spelers. Als dat voor teveel discussie zorgt – wat natuurlijk al veel zegt over jou en je medespelers op dit gebied – kies je gewoon een willekeurige persoon uit.
Het spelverloop – Klinkt ingewikkeld, maar wijst zich vanzelf
Wanneer je alles mooi geordend hebt neergezet, is het tijd om aan je eerste jaar als Dungeon Lord te beginnen. Je start in de winter; de tijd om rustig je kerker op te bouwen en waarin je nog geen last hebt van die vervelende helden en avonturiers. In de winter vinden zij het namelijk veel te koud om hun grote kastelen te verlaten. Wanneer er spelers zijn die dit spel nog niet kennen, is het wel handig om een ervaren speler de startspeler te maken, zodat je vlot kunt beginnen.
Op het voortgangsbord staat bij elke stap die de markeerder aangeeft uitgelegd wat er die ronde gaat gebeuren. Je begint met het neerleggen van de mogelijke monsters en kamers die deze ronde gekozen kunnen worden. Daarna maakt elke speler, in volgorde, zijn orders bekend en stuurt zijn minions naar die desbetreffende plek. Wanneer alle minions staan waar ze moeten staan, wordt er in volgorde gekeken wie wat krijgt en moet betalen. Daarna wordt er gekeken of de spelers iets krijgen vanuit hun kamers.
Dungeon Lords recensie – Manager van alle seizoenen
Sommige kamers leveren een speler bijvoorbeeld extra goud of voedsel op. Dat is erg handig voor de mogelijkheden in de volgende rondes. Ook worden de orderkaarten verschoven en terug in de hand genomen. In de winter is de speelronde hierna klaar.
In de lente, zomer en herfst volgt hierna nog de “Event”-fase, waar, door middel van een event-kaartje, besloten wordt wat alle spelers moeten uitvoeren. Als laatste worden dan de avonturiers verdeeld. Hierbij wordt gekeken wie er op dat moment in het spel het aardigst is. Dit is goed te zien op de Evil-meter. De aardigste persoon krijgt de zwakste avonturier en de meest evil persoon krijgt de sterkste. Dit herhaalt zich tot de herfst. Wanneer de herfst is afgelopen en de avonturiers eigenlijk weer heel graag terug willen naar hun schitterende kastelen, gaan we vechten.
Het gevecht – Daar komen die vervelende avonturiers!
Het voortgangsbord wordt nu omgedraaid en de gevecht-kant komt boven te liggen. Er worden vier gevechtskaarten omgekeerd neergelegd en de marker zet je vooraan. Elke gevechtsronde bestaat uit plannen, tonen en vechten. Eerst kies je welke gang of kamer er wordt aangevallen, daarna kies je of je vallen en monsters inzet en daarna ga je vechten. Dit kan vier rondes lang duren of het stopt eerder, als alle avonturiers verslagen en gevangen genomen zijn.
In elke ronde zorgt de gevechtskaart ervoor dat er nieuwe regels voor een gevecht gelden of dat bijvoorbeeld avonturiers weer wat herstellen van een aanval. Na al dit geweld gaat het tweede jaar van start en bereid je je weer rustig voor op de nieuwe aanval. In het tweede jaar zijn de monsters die je kan verkrijgen duidelijk sterker, maar helaas zijn de avonturiers dat ook.
Wie is de ware Dungeon Lord?
Na het tweede jaar is het tijd om de punten te gaan tellen en te kijken wie er nu de beste Dungeon Lord is. Om de score bij te houden, staat er op het gevechtsbord een handig scorebord, waar elke speler zijn poppetje op kan verplaatsen.
Naast het standaard aantal punten dat je kan verkrijgen door bijvoorbeeld onoverwonnen kamers en gangen te bezitten, zijn er ook titels te verdelen. Deze titels leveren je ook weer punten op. De winnaar is degene die de meeste punten heeft. Bij een gelijk spel, heb je ook meerdere winnaars.
Dungeon Lords recensie – Een fantastisch spel met de nodige humor
Dungeon Lords is echt schitterend om te zien. De kleurrijke en grappige illustraties, de poppetjes; alles helpt om vol van dit spel te genieten. Neem ook zeker de tijd om de speluitleg goed te lezen. De humor die hierin zit, zorgt ervoor dat je al meteen zin hebt om je in dit avontuur te storten. Heb je het spel al vaker gespeeld, dan is er een handige samenvatting achterin de handleiding, waarin je snel nog wat dingen kan opzoeken. De ontwikkelaars van het spel raden je aan om de eerste keer een vereenvoudigde versie van het spel te spelen. Op die manier raak je een beetje gewend aan de spelregels en de tactieken die je kan gebruiken.
Maar hierna kan je gewoon het volledige spel spelen en krijg je te maken met nieuwe twists die het hele spel compleet op zijn kop kunnen zetten. Gemiddeld ben je zo’n 90 minuten bezig, wat absoluut goed te doen is. Wil je daarna nog meer uitdaging, dan zijn er ook uitbreidingen verkrijgbaar. Ook is er een “anniversary edition” op de markt, waarin de uitbreiding Festival Season is opgenomen en je nog meer extra’s krijgt. Welke editie je ook kiest, op het einde van Dungeon Lords heb je spontaan veel meer respect voor die monsters en dungeon lords. Want eerlijk waar, een kerker houden en onderhouden is hard werken!
Voordelen: Prachtig geïllustreerd en vol humor / Uitgebreid spelsysteem
Nadelen: Even inkomen als er geen gevorderde speler is
Titel: Dungeon Lords
Ontwerper: Vlaada Chvatil
Uitgever: Czech Games Edition
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 14+
Duur: 90 minuten
Genre: Fantasy
Modern Myths Shop
Modern Myths Spellenavond
Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop!
Lees meer Modern Myths-recensies!
© 2022-2024 Modern Myths
Reactie plaatsen