Deadpool & Wolverine recensie

Deadpool & Wolverine recensie – Heel veel bloederige fanservice

Ryan Reynolds is terug als Deadpool! Niet meer bij 20th Century Fox, maar bij Disney en Marvel. Past de grofgebekte huurling met zijn genezingsfactor wel in het Marvel Cinematic Universe? Mag Reynolds net zo ver gaan wat geweld en schunnig taalgebruik betreft? Het antwoord is ja! Deadpool & Wolverine is een 16+ film die de grenzen opzoekt (en er stiekem af en toe overheen gaat). Het is een team-up film voor comic fans en een buddy movie voor filmliefhebbers. Maar dan met buddies die elkaar niet uit kunnen staan. Lees onze Deadpool & Wolverine recensie!

Deadpool & Wolverine recensie - posterToen Disney filmstudio 20th Century Fox in 2017 kocht en daarmee hun superheldenlicenties als The X-Men en The Fantastic Four terugkregen, stelden fans al snel de vraag: wat gaat er met Deadpool gebeuren? In 2016 kreeg acteur Ryan Reynolds (Free Guy, Green Lantern, Pokémon: Detective Pikachu) namelijk de kans om de antiheld met de grote mond neer te zetten zoals hij in de comics is: grof en gewelddadig. Het was een groot verschil met hoe het Marvel personage eerder in 2009 werd neergezet in X-Men Origins: Wolverine. De dichtgenaaide mond in die film was een belediging voor elke Deadpool-fan.

Maar Reynolds is zelf een groot Deadpool-fan en liet zien dat als je een personage neerzet zoals in de comics, de liefhebbers naar de bioscoop komen. Deadpool werd een groot succes en in 2018 kregen we met Deadpool 2 een prima vervolg. Maar toen kwam dus de deal met Disney. En het huis van de muis stond nou niet per se bekend om hun films voor zestien jaar en ouder…

Ryan Reynolds als Deadpool en Hugh Jackman als Wolverine in Deadpool & Wolverine

Superheldemoe? Deadpool schudt je wakker!

Maar inmiddels zijn we jaren verder en is het Marvel Cinematic Universe een begrip geworden. Een begrip dat echter wel iets in het slop is geraakt nadat er gepiekt was met Avengers: Endgame. De films daarna werden minder goed ontvangen en er wordt zelfs al gezegd dat het grote publiek “superheldenmoe” is. Dus wat is er beter dan een flinke dosis grove humor, harde actie en foute grappen om iedereen weer wakker te schudden? Mits Disney dat toestaat natuurlijk.

Nou, je kan gerust zijn, Disney gooit alle remmen los. Deadpool & Wolverine is het resultaat en het lijkt me geweldig om een making-of te zien met een blik achter de schermen over het tot stand komen van deze film. Want het lijkt erop dat Disney en producent Kevin Feige een stapje terug hebben gedaan en de vrije hand hebben gegeven aan Reynolds en regisseur Shawn Levy (Free Guy, Night at the Museum, Stranger Things). En jongens, hebben ze die kans met beide handen aangegrepen.

Ryan Reynolds als Wade Wilson aka Deadpool

Deadpool & Wolverine recensie – Alle remmen los

Reynolds en Levy maken je meteen in het begin van Deadpool & Wolverine duidelijk dat ze geen blad voor de mond nemen en geen grove grappen schuwen. Na een flashback om het verhaal op gang te brengen – en de Time Variance Authority uit Loki te introduceren – gaat het los. Voor je goed en wel beseft wat er gebeurd is, vliegen het bloed en de afgehakte ledematen je om de oren. En dan is Wolverine er eigenlijk nog niet eens echt bij!

Fans van de eerste twee Deadpool-films kunnen dus gerust zijn, de franchise gaat op dezelfde voet verder als je gewend bent. Daarbovenop is het voor fans van alle films met Marvel superhelden ook genieten: er staan je heel veel verrassingen te wachten. Mocht je je afgevraagd hebben wat 20th Century Fox nog gedaan zou kunnen hebben als ze niet door Disney waren gekocht; je krijgt een antwoord.

Hugh Jackman als de beste Wolverine

Voor de comic fans

Marvel Dogpool Deadpool kostuum
Marvel “Dogpool” Deadpool kostuum

Maar wat Deadpool & Wolverine echt speciaal maakt voor mij, is de service die de comic fans krijgen. Ik denk dat als deze vette superheldenfilm eenmaal op Disney+ staat, ik hem constant pauzeer om alle knipogen naar de Marvel-geschiedenis van Deadpool en Wolverine te ontdekken. Of tenminste, de knipogen die ik niet gezien heb nadat ik hem nu eerst nog een keer in de bioscoop ga kijken.

Het is heel lastig om nu niets te spoilen, dus dat komt wel in een artikel in de toekomst. Ben je comic-fan, blijf dan alert. En laten we hopen dat er snel een Dogpool kostuum voor je eigen hondje op de markt komt!

Deadpool en Dogpool

Deadpool & Wolverine recensie – Superheld in midlife crisis

Deadpool-Verse - Deadpool Corps
Deadpool-Verse: Deadpool Corps

Wat het verhaal in Deadpool & Wolverine betreft, is er misschien wel wat op te merken. Wade Wilson heeft een beetje een midlifecrisis en weet niet goed wat hij met zichzelf aan moet. Zijn vriendin Vanessa (Morena Baccarin (The Endgame, Gotham)) probeert hem duidelijk te maken dat hij een doel in zijn leven moet zoeken. Maar als Wade solliciteert bij de Avengers en wordt afgewezen, ziet hij het niet meer zitten. Hij bevestigt een “haar systeem” op zijn hoofd met nietjes (lees: toupet) en wordt autoverkoper. En nog een slechte ook.

Vervolgens haalt de TVA Wade met een wat vage reden op. Daar ontmoet hij Mr. Paradox (Matthew Macfadyen (Succession, The Three Musketeers)) die hem ervan op de hoogte brengt dat de tijdlijn van zijn universum in gevaar is. Wade gaat vervolgens als Deadpool op zoek naar de enige man die hem kan helpen de tijdlijn te redden: Wolverine (Hugh Jackman (Logan, The Greatest Showman)). Maar Wolverine is niet de man die hij ooit geweest is… Ergens mist een stukje logica in deze gang van zaken. Marvel teased een verdere toekomst voor Deadpool in het MCU, maar gaat daar in deze film verder niet op in. Afwachten dus.

Morena Baccarin als Vanessa en Ryan Reynolds als Wade Wilson

Marvel team-up

Naast alle reguliere comicseries in mijn stripboekenkasten, heb ik een speciale sectie voor “team-ups”. Dit gedeelte is voor limited series als Spider-Man/Daredevil, Ghost Rider/Wolverine, Dr. Strange/Punisher, Thing/Hulk, maar ook Superman/Spider-Man, Batman/Hulk en meer verhalen waarin twee helden samenwerken om een gezamenlijke vijand te verslaan. Deadpool & Wolverine is zo’n speciale serie die op het grote scherm tot leven gekomen is.

Om in filmtermen te blijven: het is een buddy movie. Maar dan wel eentje waarin de buddies elkaar constant naar het leven staan. Met zwaard, klauw, pistool, mes en alles wat maar voorhanden komt. Het bloed blijft over het scherm spatten en Deadpool houdt – zoals het hoort – echt nooit zijn mond. De grapdichtheid van de film is enorm en je moet haast aantekeningen maken om alle gevatte grappen bij te houden. Marvel en Disney zelf worden daarbij niet gespaard. De studio toont een gezonde dosis zelfspot, dat hopelijk veel goeds voor de toekomst betekent.

Deadpool & Wolverine nemen Rob Liefeld op de hak

Deadpool & Wolverine recensie – Pijn in je kaken en kramp in je maag

Met Deadpool & Wolverine lijkt Marvel/Disney een film gemaakt te hebben waar het weer enkel en alleen draait om het personage zelf en de strips waar hij op gebaseerd is. Een film waar de fans tevreden mee zullen zijn en dat aan iedereen gaan vertellen, waardoor de rest van het publiek er op af zal komen. Toegegeven, je moet de Deadpool-films wel kennen en het helpt ook als je het Fox X-Men universum kent. Anders zal er een hoop aan je voorbij gaan. Ga hem ook snel kijken, want waarschijnlijk zal het internet, nu de film uit is, uit zijn voegen barsten van de spoilers.

Goed, als het eerste enthousiasme wat gezakt is, zou je nog kunnen mopperen over de tegenstander die Wade en Logan moeten verslaan. Die maakte in de comics een diepere indruk en komt in deze ene film wat minder uit de verf. En het einde is ook een beetje Guardians of the Galaxy, maar ach, wat overheerst is de pijn in je kaken en de kramp in je maag van het lachen en gechoqueerd zijn. En daarmee weet Reynolds als Deadpool opnieuw te overtuigen. Zelfs bij Disney!

Deadpool & Wolverine draait nu in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Deadpool & Wolverine
Regisseur: Shawn Levy