Sommige films blijven je lang bij. Coming Home in the Dark is daar een goed voorbeeld van. Deze thriller is nu te zien op Imagine Film Festival 2021, na zijn première op het 2021 Sundance Film Festival. Het verhaal maakt zeker uitstappen naar de horrorkant. Niet de bovennatuurlijke horror vol monsters en geesten, maar de horror van de mens. Lees onze Coming Home in the Dark recensie!
Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2021 special.
Een docent met de bijnaam Hoaggie (Erik Thomson (The Black Balloon)) gaat met zijn vrouw Jill (Miriama McDowell (The Great Maiden’s Blush)) en twee kinderen een wandeling maken in het prachtige landschap van Nieuw-Zeeland. De tienerzonen lopen elkaar wat te klieren op de achterbank en alles staat klaar voor wat een saaie familiedag belooft.
Tijdens een picknick wordt de familie echter benaderd door twee vreemdelingen. De praatgrage Mandrake (Daniel Gillies (The Vampire Diaries, The Originals, Spider-Man 2)) en de zwijgzame Tubs (Matthias Luafutu) maken al vrij snel duidelijk dat ze niet alleen langs zijn gekomen voor een praatje. Ze nemen de familie mee voor een nachtelijk ritje naar een nog onbekende bestemming. Is dit een toevallige ontmoeting of onthuld de bestemming iets over het verleden van een van de familieleden wat alles in een ander licht zet?
Recht in je gezicht
Als je deze beschrijving van de film leest, dan heb je er meteen wel een idee bij. In eerste instantie lijkt het een beknopt verhaal. En die looptijd van anderhalf uur zal wel betekenen dat de film traag begint. Niets is echter minder waar! De intro is kort, waarna Mandrake en Tubs al snel opduiken. Ze komen dreigend over, maar nog niet gevaarlijk. De familie is afwachtend en behoedzaam en de acteurs laten zien wat ze in huis hebben.
De hele situatie oogt realistisch en beklemmend. Er worden geen onnodige heldendaden verricht. De familie is bang. Doodsbang. Tubs neust wat door het eten en Mandrake houdt de omgeving in de gaten. Wanneer de laatste auto in de omgeving wegrijdt zegt hij de treffende woorden: “When you look back, this will be the moment you’ll wish you’d done something.” (Wanneer je hier op terugkijkt, is dit het moment waarop je zou willen dat je iets had gedaan.) De toon is gezet en je weet dat dit een film wordt die niet met zich laat sollen.
Coming Home in the Dark recensie – IJzersterk acteerwerk
Het zijn vooral Daniel Gillies en Erik Thomson die de film dragen. Met de eindeloze monologen van Mandrake zet Gillies een heel ander personage neer dan we van hem gewend zijn uit series als The Originals. Moeiteloos weet hij in de huid te kruipen van zijn nieuwe rol. Misschien moet dit voor een acteur vanzelfsprekend zijn, maar dat is niet altijd zo. Na de eerste minuut heb ik geen moment meer gedacht: Oh ja, hij is die statige, eeuwenoude vampier uit The Vampire Diaries.
Ook Thomson is overtuigend. Hij is continu in conflict, want om zijn familie te redden, moet hij zijn eigen verleden confronteren. Het blijkt dus geen toevallige ontmoeting en Mandrake lijkt meer te weten over Hoaggie dan diens familie. Het conflict is van zijn gezicht af te lezen. Valt het kwartje pas echt later of is hij voornamelijk bezig zijn eigen hachje te redden?
Mix van goede elementen
Het mag duidelijk zijn dat de troefkaart van Coming Home in the Dark het acteerwerk is. Maar daarnaast bevat de film nog veel meer goede elementen. Het prachtige geïsoleerde landschap van Nieuw-Zeeland is betoverend en tegelijkertijd doodeng als je begrijpt hoe eenzaam en verlaten je er bent. De soundtrack en de stiltes ertussen spelen goed op elkaar in en de ontmoetingen tijdens de helse roadtrip zorgen voor nagelbijtende spanning.
Coming Home in the Dark recensie – Net geen perfecte score
Voor het grootste deel is Coming Home in the Dark een aanrader. Toch zijn er wel wat kritieke puntjes die net gemist worden. De film zet meteen hoog in en om dan nog ruim een uur die spanning vast te houden is een uitdaging. En dat blijkt. De film zou niet per se beter zijn als hij korter was, maar toch voelt het al vrij snel alsof het spel gespeeld is. Waar de autorit ook naartoe leidt, het maakt eigenlijk niets uit. Er valt niets meer te winnen of te verliezen. Dat gevoel van uitzichtloosheid en wanhoop wordt meteen bij de kijker geplant, waardoor je meeleeft met de personages. Alleen zorgt het ook dat de uitkomst je koud laat. Als er scènes geschrapt moesten worden, dan zou wat mij betreft een van de vele ontsnappingspogingen mogen sneuvelen.
Let er dus op dat Coming Home in the Dark geen leuke film is om te kijken. Wees voorbereid om met een knoop in je maag en een brok in je keel deze thriller te ondergaan. Je krijgt er een goede film voor terug, al moet je er wel wat voor overhebben. Je zal na afloop nooit meer op dezelfde manier terugdenken aan een familiepicknick.
Coming Home in the Dark is online te zien op Imagine Film Festival 2021 op 15 april om 19:30. Tickets en tijden vind je op de Coming Home in the Dark pagina. Bekijk hier de trailer:
Titel: Coming Home in the Dark
Regisseur: James Ashcroft
Acteurs: Daniel Gillies, Erik Thomson, Miriama McDowell, Matthias Luafutu
Productie: Light in the Dark Productions
Genre: Thriller
Imagine Film Festival 2021
Imagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2021 van 7 t/m 17 april online naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Laat je meevoeren naar andere werelden. Of kijk anders naar onze eigen wereld. Daarbij onderzoekt het festival nieuwe vormen om fantastische verhalen te ervaren. Zoals virtual reality en fantastische games. In verdiepende programma’s biedt het festival achtergronden, geschiedenis en context. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2021 special!
Lees meer Modern Myths recensies!
© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Light in the Dark Productions
Reactie plaatsen