Codekrakers Het Brandgeheim recensie

Codekrakers: Het Brandgeheim recensie – Ontrafel het mysterie van het oude landhuis

“Een spannende escape room ervaring voor thuis”. Dat belooft het team van Codekrakers. Hun concept: een escape room huren voor je spellenavond in plaats van er eentje te kopen of het buitenshuis moeten zoeken. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Maar de belangrijkste vraag is uiteraard: maken ze hun belofte waar? Lees het in onze Codekrakers: Het Brandgeheim recensie!

Het Brandgeheim logo - Codekrakers.nlNa een grote brand in een landhuis wordt een mysterieuze kist gevonden, terwijl de eigenaar spoorloos is. De zaak dreigt te verjaren en de bouwval wordt binnenkort gesloopt. Notaris Mulders is echter vastbesloten om erachter te komen of er nog rechtmatige erfgenamen zijn. Hoewel… Na al die jaren lijkt die kans erg klein. Hij stuurt een speciaal onderzoeksteam ter plekke. En laat dat toevallig onze groep zijn!

De escape room Het Brandgeheim is een van de spellen die je van het bedrijf Codekrakers kunt huren. Huren? Jazeker, in tegenstelling tot escape rooms van bijvoorbeeld Unlock! of Escape Room The Game die je bij de spellenwinkel koopt, geef je de datum door waarop je wil spelen en stuurt Codekrakers je het spel toe. Ophalen kan trouwens ook. Nadat je spelavond voorbij is, retourneer je het spel en ben je een ervaring rijker. Je blijft dan ook niet zitten met een doos in de kast waarvan je het avontuur al kent en onderdelen opnieuw uit moet printen.

Codekrakers.nl - Het Brandgeheim

Voorbereiding en spelopzet

Een persoonlijke noot van team CodekrakersToen ik de doos van Het Brandgeheim ging ophalen op het postpunt, schrok ik een beetje. Het was namelijk van een behoorlijk formaat en ook niet erg licht. Eenmaal thuis werd duidelijk waarom: er zat een enorme houten kist in, met diverse andere kisten, elk voorzien van een stevig slot. Er zaten daarnaast nog verschillende andere spullen in die in onze woonkamer moesten worden verstopt. Als gastvrouw vond ik dit gedeelte prima. De rest van de groep vond het echter wat vreemd om tussen onze spullen te kijken en wist niet wat er normaal wel of niet moest staan.

Eén persoon moest de escape room dus voorbereiden. Onder andere om deze spullen te verstoppen, maar daarna kon er gewoon meegedaan worden met de raadsels. Bij ons heeft deze persoon ervoor gekozen om niet als speler mee te doen en de rol van spelleider op zich te nemen. Zo kon hij stukjes van de hints en oplossingen geven zonder dat het voor de hele groep werd verklapt. Hij zei bijvoorbeeld: ‘Jullie zijn op de goede weg.’

Materialen voor Het Brandgeheim escape room

Codekrakers: Het Brandgeheim recensie – Wie begint?

Het Brandgeheim – Deze escape room is volledig coöperatief. Net als in een fysieke puzzelkamer ga je allemaal tegelijk naar binnen en moet je vervolgens samen – op tijd – ontsnappen.

Materialen en verhaal

Geheime opnames in Het Brandgeheim escape roomNu hoor ik je denken: Je geeft een escape room toch door, waarom zou je er eentje huren? Toegegeven, voor de prijs van Het Brandgeheim kun je heel wat Exit-spellen van 999 Games kopen en ben je veel langer aan het spelen. Maar een Exit-spel is slechts papier en karton. Dat is niet te vergelijken met het materiaal dat je in deze doos krijgt.

Je betaalt namelijk voor materiaal van hoge kwaliteit. Veel houten onderdelen en vintage sloten geven een authentiek gevoel. Sommige items waren zelfs aangekleed met “brandschade” om bij het verhaal te passen. Je kon ook naar geheime opnames luisteren. Ik heb het gevoel dat Codekrakers professionele stemacteurs heeft ingehuurd, want de opnames klinken erg geloofwaardig. Ook het verhaal zelf was erg sterk. De spanning en het mysterie waren goed opgebouwd. De ontknoping gaf me zelfs kippenvel.

Tableau nouveau met kakkerlakken

Codekrakers: Het Brandgeheim recensie – Puzzelen en een beetje prutsen

De puzzels in Het Brandgeheim waren uitdagend en leuk om op te lossen. Eén groot mechanisch slot bleek echter lastig om open te krijgen. We waren extra voorzichtig met het materiaal en daardoor draaiden we het slot net niet ver genoeg. Dit kostte ons wat extra tijd. Helaas hebben we de escape room daardoor niet binnen de tijd gehaald; we hadden tien minuten extra nodig.

Misschien waren we met minder spelers ook efficiënter geweest. Verschillende mensen waren tegelijkertijd bezig met verschillende puzzels. Omdat ik met één puzzel bezig was, miste ik niet enkel hoe andere puzzels werden opgelost, soms gingen er ook hele clues aan me voorbij die later relevant waren. Met zes personen vonden we de groep dus iets te groot.

Flesje draaien In Vino Veritas

En dan moet alles weer terug

Het spel moest meteen de dag na het spelen teruggestuurd worden, wat iets snel voelde. Dit kon te maken hebben met het feit dat ik de groep voorstelde om niet te helpen met opruimen, zodat ik nog foto’s kon maken voor deze recensie. Gelukkig was ik de dag erna vrij en kon ik de tijd nemen om de retour goed na te kijken en de doos weer op te sturen. Dit is dus iets om rekening mee te houden in je planning.

De handleiding voorzag in een retourlijst, maar ik vond deze niet handig. Foto’s of zelfs een filmpje zouden een meerwaarde zijn geweest om sneller te kunnen opruimen. Er misten zelfs vijf items op de lijst die wel teruggestuurd moesten worden.

Een puzzelkamer bij je thuis - Codekrakers

Codekrakers: Het Brandgeheim recensie – Is het de prijs waard?

Ik had de groep de prijs van het spel niet verklapt, maar vroeg hen hoeveel ze voor deze ervaring wilden betalen. Minder dan 50 euro zouden ze te weinig vinden, vanwege de prachtige materialen. Voor 100 euro zouden ze liever een echte escape room gaan doen. Voor Het Brandgeheim betaal je 70 euro. Daar komt € 17,50 bij voor verzend- en retourkosten als je het spel niet kan ophalen. Dat viel dus net binnen de verwachtingen van onze groep.

Zouden we nog een keer een escape room huren? Codekrakers: Het Brandgeheim was een prima alternatief voor een escape room, met een sterk verhaal en het zat – letterlijk – goed in elkaar. Dus waarschijnlijk wel! Maar hoef je niet per se thuis te blijven, dan blijft een echte, fysieke escape room stiekem toch het allerleukste!

Voordelen: Praktisch en gezellig bij je thuis / Sterk verhaal / Prima prijs-kwaliteitverhouding
Nadelen: Zes spelers voelde net te veel / Zelf opruimen / Terugsturen moet erg snel

Titel: Het Brandgeheim
Uitgever: Codekrakers
Aantal spelers: 2-6
Leeftijd: 16+
Duur: 60 minuten
Genre: Escape room / Mysterie

Huur Het Brandgeheim of een andere escape room bij Codekrakers:

Het Brandgeheim logo - Codekrakers.nlHet Brandgeheim
Codekrakers.nl – Het Brandgeheim – € 70,-
Andere escape rooms
Codekrakers.nl/escape rooms op locatie

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

Codekrakers: Het Brandgeheim recensie: © 2024-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Codekrakers

Codekrakers.nl sfeerbeeld

Vicky Swers

In Vickys kindertijd draaiden de VHS-tapes met Disneyfilms elk weekend – zonder overdrijven – en de sprookjesboeken lagen meer uit de kast dan erin. Ze was 13 jaar toen ze voor het eerst het boek "Peter Pan en Wendy" las, een verhaal dat haar leven op de kop zou zetten. Nu schrijft ze haar eigen verhalen en blijft ze op zoek naar de oorsprong van haar favoriete sprookjes en mythes.

Als jeugdleidster verzon Vicky haar eerste spellen, al overleefden deze ideeën de jaren niet. In diezelfde periode speelde ze haar eerste rollenspel. Een nieuwe wereld ging voor haar open. Van de rollenspellen tuimelde ze in de thematische bordspellen. Ondertussen is ze spelauteur van "Adventures in Neverland" en een fanatieke bordspeler. Als je haar niet in de spellenwinkel vindt, dan wel op één van de vele spellenbeurzen.

Vicky combineert het beste van beide werelden – verhalen vertellen en spellen spelen – op haar website Vickyschrijft.nl. Naast alle eigen ideeën die nog op tafel liggen, ondersteunt ze graag anderen om hun droom waar te maken!