Dit jaar kon je op Dutch Comic Con 2022 Winter Editie een stapel comics laten signeren door schrijver, muzikant en advocaat Charles Soule. Deze creatieve duizendpoot heeft niet alleen talloze comics voor Marvel geschreven – waaronder She-Hulk, Daredevil, Wolverine en X-Men – hij is ook hoofdschrijver van Marvels Star Wars-strips. Daarnaast schrijft hij ook romans en eigen comics die door Image Comics worden uitgebracht. Én onlangs ging hij aan de slag als creative consultant bij Lucasfilm. Natuurlijk ook voor Star Wars. In zijn Charles Soule interview schuift Modern Myths hoofdredacteur Jeroen aan bij de auteur voor een openhartig gesprek over zijn werk, de stripwereld en… Star Wars!
Nog meer comic-gerelateerde interviews als dit Charles Soule interview lezen? In 2019 sprak Jeroen de legendarische Kurt Busiek.
Charles Soule is inmiddels een gevestigde naam in de Amerikaanse stripwereld. Al vijftien jaar schrijft hij comics voor Marvel (Daredevil, She-Hulk, Wolverine) en DC (Swamp Thing, Red Lanterns, Superman/Wonder Woman) en brengt hij zijn eigen comics onder de vlag van Image Comics uit (Curse Words, Undiscovered Country, Eight Billion Genies). Daarnaast schreef Soule ook de romans The Oracle Year en Anyone en is hij hoofdschrijver van de Star Wars-comics van Marvel.
Samen met Star Wars-auteurs Claudia Gray, Justina Ireland, Daniel José Older en Cavan Scott is Charles Soule de grondlegger van The High Republic, een nieuwe era in het Star Wars universum dat zich honderden jaren voor “de Skywalker Saga” afspeelt. Daarnaast is Soule ook actief als creative consultant voor Lucasfilm voor alles wat met Star Wars te maken heeft. En dat terwijl hij begonnen is als advocaat. De stripverzameling van comicfan Jeroen heeft ook veel “Soule” en na het laten signeren van een reusachtige stapel comics, was het in dit Charles Soule interview tijd voor een goed gesprek met deze gepassioneerde schrijver en Star Wars-fan van het eerste uur:
- Waar werk je op het moment aan?
Nou, ik heb het erg druk. Ik ben de hoofdschrijver van de Star Wars-comics voor Marvel. De comic die gewoon Star Wars heet, schrijf ik en een aantal series die daarmee verbonden zijn. Ik doe ook werk voor Star Wars: The High Republic, een nieuwe era van Star Wars die ik samen met vier andere geweldige schrijver heb gecreëerd.
Die era ben ik verder aan het uitbouwen, terwijl ik ondertussen ook een “creative consultant” voor Lucasfilm ben. Ik help hen met alle verschillende Star Wars-verhalen, wat heel erg leuk is. Naast mijn werk voor Star Wars schrijf ik ook een hoop eigen verhalen. Ik maak een aantal stripseries voor Image Comics: Undiscovered Country, Eight Billion Genies en Hell to Pay. En daarbovenop schrijf ik mijn eigen romans, waarvan de nieuwste volgend jaar juni uitkomt.
- Hoeveel dagen per week schrijf je dan?
Elke dag. Ik schrijf 24 uur per dag! Het is een nogal veeleisende baan om zoveel te schrijven. Maar ik vind het geweldig en ben zeer tevreden. Het is een voorrecht om al deze verhalen te mogen vertellen.
- Kan je ons iets vertellen over hoe je in de comicwereld terecht bent gekomen? Je had een carrière als advocaat, hoe ben je stripauteur geworden en nu zelfs een consultant voor Lucasfilm?
Dat heeft me een hoop focus en toewijding gekost, gedurende een lange periode van tijd. Toen ik mijn carrière in rechten begon, probeerde ik eigenlijk ook meteen schrijver te worden. Het heeft negen jaar geduurd voor ik een gepubliceerde auteur werd. Daarna kreeg ik mijn eerste grote schrijversbaan nog eens vier jaar later. Dus het heeft zo’n vijftien jaar geduurd voor mijn schrijverscarrière tot stand kwam.
Dat komt ook deels omdat het werk van een advocaat zeer veeleisend is en veel tijd in beslag neemt. Maar ik moest gewoon door blijven gaan, zelfs als mijn voortgang erg traag ging. Ik wist dat, zolang ik door zou blijven gaan, ik uiteindelijk zou komen waar ik wilde. En dat is hier.
- Op welk moment besloot je de overstap te maken van de advocatuur naar het voltijd schrijven van comics en boeken?
Weet je, advocaat zijn is een mooie carrière. Het is erg lucratief, je helpt mensen en wordt gerespecteerd. Een van de dingen die ik belangrijk vond was dat, als ik rechten zou opgeven omdat mijn hart bij schrijven ligt, ik nog steeds de rekeningen zou kunnen betalen.
Toen ik een exclusief contract bij Marvel tekende, wist ik dat ik een bepaalde hoeveelheid voor hen zou schrijven, wat ook een bepaald geldbedrag inhield. Ik had het gevoel dat ik op dat moment van advocaat zijn verder kon gaan naar schrijver worden. Tenminste, voor een poosje. En die beslissing heb ik een paar jaar geleden genomen en het gaat nog steeds erg goed.
- En nu ben je ook een gerespecteerd schrijver, zoals je een gerespecteerde advocaat was. Is dat gevoel veranderd?
Het is anders. Als advocaat gebruik je je hersens en je vaardigheden. Maar als schrijver gebruik je je hart. Je kunt tien geweldige advocaten aanwijzen en hun werk zal ongeveer hetzelfde zijn. Maar neem tien geweldige schrijvers en hun werk zal compleet verschillend en persoonlijk zijn. Dus de manier waarop ik als schrijver een connectie maak met mensen, heeft waarde voor mij. Wat ik hen geef in mijn verhalen is een rechtstreeks deel van mezelf, mijn hart en ziel.
En dat mensen dat leuk vinden, geeft me een geweldig gevoel. Ze houden van me, snap je?
- Is het schrijven en creëren van comics veranderd in de huidige industrie? Er wordt nu heel veel gestreamd en er wordt veel content gevraagd. Is het schrijversproces veranderd sinds jij ermee begon?
Ik ben nu ongeveer vijftien jaar professioneel actief in de stripwereld. En in die tijd is de industrie zo’n drie keer volledig veranderd. Er zijn verschillende dingen gebeurd. Toen ik begon met het schrijven van superheldencomics, bestond het Marvel Cinematic Universe nog niet. De manier waarop de wereld nu over comics denkt – superheldentitels en onafhankelijke series – is volledig nieuw. Wat geweldig is. Het feit dat ik hier in Nederland ben op een comic con waar 50.000 mensen zijn is geweldig. Het is zo alom aanwezig en populair geworden. Dat was niet altijd zo. Comics en ideeën voor comics waren heel lang niche.
Dat je nu strips kunt lezen op je telefoon is ook volledig nieuw. En dat is waarom comics geweldig zijn. Het is een “lenig” medium; strips zijn snel en kunnen snel reageren op een veranderend speelveld en publiek. Daarom bestaan ze al zo lang en zullen ze ook altijd blijven bestaan. Dat weet ik zeker.
- Heb je tips voor aspirant schrijvers en tekenaars over waar te beginnen? Er is momenteel niet alleen een grote vraag naar content, maar de kwaliteitseisen zijn ook erg hoog.
Dat klopt. Ik krijg deze vraag vaak en mijn antwoord is altijd hetzelfde: Vertel verhalen die iets voor jou betekenen en vertel ze zo goed als je kan. Vertel persoonlijke verhalen die je groots kunt maken. Want niemand zal je van de straat plukken en je inhuren om een Star Wars-verhaal of eentje over Wolverine te maken. Wat de uitgevers willen is een unieke stem die anders is dan degene die ze op dit moment al hebben.
Laat zien dat je de vaardigheden hebt om toevertrouwd te worden met de grote, krachtige personages. De enige manier waarop je dat kunt doen is door je eigen verhalen zo goed mogelijk te vertellen. Schrijvers moeten schrijven, tekenaars moeten tekenen. Zoek naar manieren om je eigen strips te maken. Als je dat lang genoeg – en goed genoeg – doet, zullen mensen dat opmerken.
- Om comics, films en televisieshows te maken moet je samenwerken. Hoe kun je het beste de juiste partner vinden in de stripwereld, als je een schrijver bent die een tekenaar zoekt of een tekenaar die een schrijver wil vinden?
Dat is een van de grootste uitdagingen in de wereld van de comics. Ga naar comic cons en loop door de artist alleys. De meeste stripbeurzen hebben een gedeelte waar de minder bekende auteurs een tafeltje hebben. Ontmoet mensen, kijk naar hun werk en spreek ze aan. Misschien kunnen jullie ooit samenwerken.
Ook het internet kan handig zijn. Als Twitter straks nog bestaat, gebruik dat. En Instagram is ook een erg goede plek. Social media is een handig hulpmiddel dat nog niet echt bestond toen ik begon.
- Hoe heb jij geleerd om met tekenaars samen te werken? Je kwam uit rechten, je schreef en toen moest je aan de slag met het visuele aspect van de comics.
Dat was net als al het andere: je wordt beter met oefening. Ik weet dat ik daar destijds niet zo goed in was als nu. Ik kan je verhalen vertellen over de keren dat ik conflicten had met tekenaars, omdat ik ze vertelde dat ‘het natuurlijk op deze manier moet!’. Totdat ik begreep dat het niet altijd zo hoeft te zijn als ik het voor me zie.
Het punt van samenwerken met tekenaars is hun visie naar voren te laten komen en hen laten vertellen hoe zij het willen laten zien. Dan vind je het verhaal in hoe zij het gemaakt hebben. Die les moet je leren. Het samenwerkingsaspect van het maken van strips is een van de mooiste onderdelen ervan, maar je moet het oefenen om er beter in te worden. Het is een partnerschap.
- Je bent nu ook een creative consultant voor Star Wars bij Lucasfilm/Disney. Hoe lang ben je fan van dat universum?
Ik ben al een Star Wars-fan sinds ik geboren ben. Mijn ouders namen me mee naar Star Wars toen ik nog heel, heel jong was. Ik denk dat ik mijn eerste verhaal zag toen ik vier of vijf jaar oud was. Mijn hele familie is er fan van.
Dat ik van het opgroeien met Star Wars tot het creëren van verhalen die zich erin afspelen ben gegaan, is een van de favoriete onderdelen van mijn carrière.
- In een van de panels van Dutch Comic Con 2022 Winter Edition waarin het ging over het ontwikkelen van personages, vertelde je dat het een dunne lijn is waarop je balanceert als je over gevestigde personages schrijft waar iedereen een mening over heeft. Je schrijft nu over Luke Skywalker in de periode tussen The Empire Strikes Back en Return of the Jedi. Wat vind je van de verhalen daarna? Bijvoorbeeld hoe hij werd getoond in The Last Jedi?
Persoonlijk hou ik van The Last Jedi. Ik vind het een erg opwindend Star Wars-verhaal. En wat Luke Skywalker daarin betreft, ik vond het geweldig hem terug te zien. Ik hou van het idee dat zijn leven verder is gegaan na wat we gezien hebben in Return of the Jedi.
Ik denk dat een van de redenen dat Star Wars zo geweldig is, het feit is dat je mening er eigenlijk niet toe doet. Er zijn elementen in elk Star Wars-verhaal, elke episode, die mensen leuk vinden of juist niet. En dat is net als geschiedenis: er zijn dingen waarvan je houdt en dingen waar je niet om geeft. En dat is in mijn ogen prachtig.
- Je kunt tegenwoordig alles dat je kunt bedenken in een Star Wars-serie stoppen. Je kunt Boba Fett op een rancor over de daken laten klauteren en je kunt Luke Skywalker terug laten keren als zijn jongere zelf. Is de tijd rijp voor een Luke Skywalker-serie op Disney+?
Wat ze ook zullen produceren, het zal geweldig zijn. Natuurlijk heb ik mijn eigen mening; van sommige dingen heb ik meer genoten dan van andere. Maar wat er met Star Wars-verhalen gebeurd is, is ontzettend leuk geweest. De technologie heeft ervoor gezorgd dat er prachtige nieuwe verhalen zijn verteld, zoals de komst van Grogu. Ik heb het geluk dat ik door mijn werk een ingang heb in wat er op het moment bij Lucasfilm gebeurt. Er zijn een hele hoop echt coole dingen gemaakt en er komt nog een hoop moois onze kant op.
- Kan je iets meer vertellen over The High Republic? Waar gaat het over?
The High Republic is een tijdperk dat zich honderden jaren afspeelt voor Star Wars: Episode One. Elk personage dat je kent – of tenminste de meesten ervan – bestaan dan nog niet. Er is geen Luke Skywalker of Palpatine. Yoda is er wel, omdat hij een heel oud wezen is. Dus bijna elk personage is nieuw. Het is een gouden eeuw voor de Jedi en de Republic.
Je ontmoet een hoop Jedi die allemaal erg cool zijn en vol vertrouwen zitten. Ze zijn sterk in The Force en nemen het op tegen een grote schurk die anders is dan alles wat je tot nu toe gezien hebt in Star Wars. En dat is mooi, want je kent de personages niet en weet niet wat er met hen zal gebeuren. Het stelt ons in staat om verhalen te vertellen vol drama, plottwists en spanning. Het is erg leuk om te schrijven en de reacties erop zijn geweldig. Er zijn een hoop boeken, strips en young adult-boeken uit en er wordt aan een videogame gewerkt. Ik ben een van de vijf personen die dat universum begonnen zijn en te zien hoe het is uitgegroeid is een van de andere geweldige onderdelen van mijn carrière. Ik ben er erg trots op.
- Er is zelfs sprake van een televisieserie?
Nou, er is een serie die The Acolyte heet. Die wordt nu gemaakt en speelt zich af tijdens de High Republic. Dan is er nog een animatieserie die Young Jedi Adventures heet, dat zich ook in de High Republic afspeelt. En er zijn games en andere zaken. Het is een erg sterk en groeiend deel van de Star Wars-tijdlijn.
- Er zijn ook andere series zoals House of the Dragon en The Rings of Power die zich afspelen honderden jaren voor het hoofdverhaal van respectievelijk Game of Thrones en The Lord of the Rings. Waarom kijken we steeds terug naar “betere tijden”? Is dat het geval?
Dat is een interessante vraag. Ik denk dat verhalen cyclisch zijn. En misschien zitten we op dit moment in zo’n cyclus. Maar verhalen beantwoorden vragen. In elk voorbeeld dat je noemt, beantwoorden die series vragen waar het publiek interesse in heeft. Waarom zijn de Targaryens gevallen? Hoe zijn de ringen der macht gesmeed? Wat gebeurt er als de Jedi in een wereld leven zonder Sith?
Dat zijn dingen waar fans van de franchises interesse in hebben en het is leuk om dat te zien of te ervaren. En geloof me, het is ook erg leuk om die verhalen te schrijven!
- Wat is je doel tijdens het schrijven van die verhalen?
Gewoon de beste verhalen te vertellen die er zijn. Dat is het doel van het begin tot het einde. Geweldige verhalen te vertellen die ervoor zorgen dat mensen overeind gaan zitten en gaan opletten. En verliefd worden op de personages en hen gaan volgen.
- Iets anders dat mij opviel: in Obi-Wan Kenobi wordt de buik van de hoofdschurk doorboord met een lightsaber. Ook in Wakanda Forever duwt Namor een speer door Shuri heen. En in beide gevallen staan ze weer op alsof er niets gebeurd is. Waar is het drama van verwondingen gebleven in recente films en series?
Verhalen moeten natuurlijk een gevoel van consequenties oproepen. Goede dingen, maar ook kwade dingen, gebeuren en dat moeten zowel de personages als het publiek voelen. Dat zijn goede verhaalkeuzes en als dat gebeurt, is een verhaal sterk. Het publiek verwacht momenteel echter ook steeds groter, sneller en mooier spektakel. Maar dat is ook een cyclus die ooit weer voorbij zal gaan.
- In Three Thousand Years of Longing zegt het personage van Tilda Swinton dat er geen verhaal is over een geest in de fles dat geen waarschuwing bevat. Hoe loopt dat af in jouw serie Eight Billion Genies?
Natuurlijk ga ik het einde niet verklappen, maar in het eerste gedeelte van het verhaal is er zeker een waarschuwing. Eight Billion Genies is een nieuwe serie die ik samen met mijn goede vriend Ryan Browne maak en uitgegeven wordt door Image Comics. Het bestaat uit acht delen, waarvan deel zes net uit is. De premisse is dat iedereen op aarde tegelijkertijd een geest uit de fles krijgt en één wens. Niet drie. Het verhaal verloopt vervolgens in steeds oplopende tijdsperiodes. We gaan van minuten naar uren, naar weken en zo verder. Deel acht zal gaan over de eerste acht eeuwen sinds de geesten verschenen zijn.
Het is bijna een apocalyptisch verhaal, omdat mensen de wensen gebruiken en de wereld veranderen. Er gebeuren allerlei rare dingen. Sommige mensen doen onzinwensen of maken egoïstische wensen. Maar je hebt ook erg slimme mensen die strategische wensen doen. In de serie wordt de wereld telkens opnieuw gemaakt en we hebben een manier gevonden om het verhaal zo te vertellen dat je acht mensen volgt die hiermee te maken krijgen. Het verhaal gaat over verlangens; over menselijke wensen en behoeften. En die kunnen soms behoorlijk duister zijn.
- Heft de ene wens de andere op? Kan ik dingen ongedaan maken die jij gewenst hebt?
Ja. De motivatie van de geesten is om zoveel mogelijk mensen een wens te laten doen. Als een hoop mensen oorlog wensen en een andere grote groep wenst vrede, dan heffen die elkaar op. De geesten willen de wereld niet vernietigen, ze willen door blijven gaan. Ze zijn een beetje ondeugend, geen slechte geesten. Ze willen echt helpen en goede dingen doen voor mensen. Dus als jij een egoïstische wens doet om andere mensen te weerhouden te wensen, dan zullen ze je tegenhouden.
- Is er nog iets in jouw carrière dat je zou wensen?
Het enige dat ik nog niet gedaan heb en nog wens te doen, is het maken van een film. Ik zou het geweldig vinden om een film te schrijven en eventueel zelfs te regisseren. Maar weet je, ik werk aan al die dingen. We zullen zien wat er zal gebeuren.
- Veel dank voor je tijd.
Het was leuk!
Charles Soule interview – Meer Soule
Meer weten over Charles Soule en zijn werk? Volg het nieuws op zijn website Charlessoule.com.
Wil je meer interviews lezen als dit Charles Soule interview? Kijk in onze rubriek Interviews!
Charles Soule interview: © 2022-2024 Modern Myths
Reactie plaatsen