In de Modern Myths Poppendriedaagse recenseren we drie films met poppen in de hoofdrol. Vandaag is het de beurt aan Annabelle Comes Home. In 2013 bracht James Wan (horrorregisseur van films als Saw en Insidious) The Conjuring naar de bioscoopzalen. De film bleek een enorm succes in het genre en startte daarmee het horroruniversum dat al uit verschillende (korte) films zoals The Nun en The Curse of La Llorona bestaat. Met deze derde Annabelle-film is de Conjuring-wereld weer een stukje uitgebreid, maar brengt dit universum nog iets nieuws of is het een spook(poppen)huis om definitief op zolder te zetten?
Modern Myths Poppendriedaagse: Annabelle Comes Home – Annabelle neemt versterking mee
Soms gebeurt het dat bioscoopfilms een overlappend thema hebben. Wie nu de filmposters bekijkt ziet maar liefs drie films waarin poppen een belangrijke rol spelen: Child’s Play, Annabelle Comes Home en Toy Story 4. Deze films hebben alle drie een behoorlijke geschiedenis en daarom vergelijken we ze in deze Modern Myths Poppendriedaagse. Wij laten je weten of het tijd is om te spelen, of dat je dit speelgoed maar beter in de doos kunt laten zitten.
Gisteren in de Poppendriedaagse dag 1: Child’s Play. Morgen in dag 3: Toy Story 4.
Bezeten van Annabelle
Annabelle is de bezeten pop uit The Conjuring (2013). In deze film ontmoeten we paranormaal onderzoekers Ed (Patrick Wilson – Aquaman, Insidious: The Last Key) en Lorraine Warren (Vera Farmiga – Up in the Air, Bates Motel). Tijdens de openingsscène leren we meer over hun dagelijkse werkzaamheden met het bovennatuurlijke. Wanneer een groep studenten wordt geteisterd door Annabelle worden de Warrens ingeschakeld en nemen ze de pop mee. In een afgesloten kamer in hun huis wordt Annabelle opgeborgen in een geheiligde kast. De kamer staat vol voorwerpen die vervloekt of bezeten zijn, of op een andere manier in verband kunnen worden gebracht met het bovennatuurlijke. De opgeloste zaken, al blijkt de zaak Annabelle dan nog niet opgelost.
Wat vooraf ging in het The Conjuring Universe
De angstaanjagende porseleinen pop had, ondanks haar bijrol in The Conjuring, een grote invloed op het publiek. Na deze eerste film in de franchise uit 2013 was het dan ook niet gek dat de tweede film een spin-off werd, namelijk Annabelle (2014). Deze film speelt zich voor The Conjuring af wanneer Annabelle cadeau wordt gedaan aan een zwangere vrouw die vanaf dat moment vreemde zaken meemaakt. Aan het einde van deze film wordt de pop cadeau gedaan aan een van de studenten uit de proloog van The Conjuring, waarmee het cirkeltje weer rond is. In Annabelle: Creation (2017), het vervolg, gaan we nog verder terug in de tijd om te zien hoe de pop ooit gemaakt werd en om te zien hoe de pop ooit bezeten raakte. De film eindigt daar met de openingsscène van Annabelle. Het verhaal lijkt rond te zijn, maar toch was er genoeg materiaal voor een derde film. Annabelle Comes Home (2019) speelt zich na The Conjuring af (volg je het nog?). Op dat moment zit de pop veilig opgeborgen in een gewijde glazen kast. Nou ja… veilig?
Annabelle keert (weer) terug
In Annabelle Comes Home wordt de focus gelegd op de dochter van Ed en Lorraine Warren. Judy Warren (Mckenna Grace – Gifted, Captain Marvel, Ready Player One) heeft dezelfde paranormale krachten als haar moeder. Nadat het beroep van haar ouders bekend is geworden, heeft ze moeite met de manier waarop mensen tegen haar en haar familie opkijken. Ze kan het onbegrip van de mensen geen plekje geven. Haar babysitter Mary Ellen (Madison Iseman – Jumani: Welcome to the Jungle, Goosebumps 2: Haunted Halloween) doet haar best om het meisje een leuke verjaardag te bezorgen en trekt zich weinig aan van de roddels. Wanneer haar beste vriendin Daniela (Katie Sarife) komt snuffelen in de verboden kamer van de Warrens hebben de bovennatuurlijke wezens eindelijk de kans om een ‘normaal’ iemand aan te vallen. Vooral voor de opgesloten Annabelle is dit een kans om haar werk voort te zetten.
Verdieping in het universum
De verboden kamer van de Warrens is een iconische plek geworden in het The Conjuring-horroruniversum. Al vanaf de eerste film is het bekend dat er een verhaal zit achter alles wat je daar kan vinden. Persoonlijk was ik erg nieuwsgierig naar sommige voorwerpen en zou ik meer willen zien over hoe ze daar terecht zijn gekomen. Daarin stelt Annabelle Comes Home niet teleur. Over een handjevol voorwerpen krijg je te weten wat erachter schuilt en je ziet ze zelfs in werking treden. De horrorverhalen zijn zo gevarieerd en fantasierijk dat je je afvraagt wat er nog allemaal mogelijk gaat zijn in deze wereld.
Het acteerwerk is sterk, vooral van de jonge Mckenna Grace. Een horrorfilm met weinig bloed en veel ‘jump scares’ die precies op het moment komen dat je ze niet verwacht. Toch is het jammer dat Annabelle bijna ondergesneeuwd wordt door alle verschijningen, waarbij de computeranimatie van eentje de sfeer volledig ontkrachtte. Ook was de scène waarin we leren over de oorsprong van sommige wezens net iets te uitleggerig en te gemakkelijk. Als kijker moet je wel wat achtergrond kennen, maar nu wordt er te veel achter elkaar gedumpt. Het is ook wel heel toevallig dat alleen die voorwerpen vervolgens een glansrol spelen. Daarentegen wordt hiermee het verhaal van de tegenstander ‘The Ferryman’ goed ingeluid, wat zorgt voor een hele spannende scène richting de climax.
The Conjuring, een universum dat nog even mee kan
Annabelle Comes Home bewijst dat er nog wel horrorfilms zijn met verrassende ‘jump scares’. De variatie aan wezens schept een mogelijkheid voor het Conjuring-universum om nog verder uitgebreid te worden. De makers hebben het tenslotte al eerder met minder gedaan. Dit derde deel is zeker niet de beste in de Conjuring-reeks, maar het is een fijne aanvulling. Ik hoop echter wel dat Annabelle in de toekomst alleen nog een bijrol zal krijgen en dat de komende films meer in zullen gaan op andere verschrikkingen. Eigenlijk gebeurde dit al in deze film, waardoor dit bijna geen Annabelle-film is te noemen. Maar welke horrors er nog zullen komen, laat de Warrens het maar oplossen!
Pop-cornscore: Annabelle Comes Home
Annabelle is de tweede pop die een pop-cornscore zal moeten ondergaan. In de promotieposters van Child’s Play werd ze door Chucky fenomenaal afgemaakt, maar in de lange adem neemt ze dus versterking mee. Annabelle Comes Home wint het van Child’s Play met een score van drie.
Annabelle Comes Home draait nu in de bioscoop.
Meer Modern Myths-recensies vind je hier.
© 2019-2024 Modern Myths
Reactie plaatsen