Abigail dvd recensie

Abigail dvd recensie – Een kidnap loopt uit de klauwen

Wie denkt dat kleine meisjes enkel lief en onschuldig zijn, heeft duidelijk de juiste horrorfilms niet gezien. Met Abigail – nu uit op blu-ray en dvd – wordt het tegendeel weer eens bewezen. In deze horror van het duo Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett (Ready or Not, Scream, Scream VI) probeert een bende criminelen het jonge meisje Abigail te kidnappen. Ze komen er echter snel achter dat dit meisje bijzonder bloeddorstig is. Lees onze Abigail dvd recensie!

Onschuldige meisjes die eigenlijk helemaal niet zo onschuldig zijn. Het is een grote inspiratiebron voor filmmakers, want er zijn talloze films over gemaakt. Wat is het toch dat ons hieraan fascineert? Ik denk dat het vooral komt omdat we niet kunnen geloven dat een jong iemand in staat is tot gruwelijke daden.

Dat is pure horror en precies wat filmmakers Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett ons willen voorschotelen. Het duo, vooral bekend van Ready or Not, Scream (2022) en Scream VI (2023), houdt van griezelen. Met hun nieuwste film Abigail geven ze hun eigen draai aan de legende van Dracula.

Abigail op dvd - Modern Myths

Veel… heel veel bloed

Net als bij Ready or Not heb ik genoten van Abigail. Ik durf eigenlijk wel te zeggen dat ik fan ben van regisseurs Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett. De twee hebben nieuw leven geblazen in de Scream franchise, maar ik vind het ook fijn om ze aan het werk te zien met een film waar ze niet gebonden zijn aan een bepaalde formule.

Met Abigail zetten ze een goed en spannend verhaal neer met leuke personages, een beetje humor en vooral veel… heel veel bloed.

Alisha Weir als Abigail

Abigail dvd recensie – Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst

Op het toneel van een lege schouwburg oefent de jonge Abigail (Alisha Weir (Mathilda: The Musical, Wicked Little Letters)) haar balletpasjes onder begeleiding van de muziek uit Tchaikovsky’s Het Zwanenmeer. Na de voorstelling wordt het meisje teruggebracht naar huis. Daar houdt een bende criminelen het huis in de gaten. Ze hebben opdracht gekregen om het meisje te ontvoeren en haar vierentwintig uur te bewaken, totdat haar vader een grote som losgeld betaalt.

Dat lijkt een routineklus voor Joey (Melissa Barrera (Scream)), Sammy (Kathryn Newton (Ant-Man and the Wasp: Quantumania)), Frank (Dan Stevens (Godzilla x Kong: The New Empire)), Peter (Kevin Durand (X-Men Origins: Wolverine)), Rickles (William Catlett) en Dean (Angus Cloud). Maar al snel komen ze erachter dat er iets niet pluis is. De vader van Abigail blijkt een geheimzinnige misdaadbaas te zijn en met het meisje is ook iets vreemds aan de hand. Als er dan ook nog eens doden vallen, begint het team elkaar te wantrouwen. Ze hebben elkaar alleen wel nodig om de nacht te overleven…

Kevin Durand als Peter, Kathryn Newton als Sammy en Dan Stevens als Frank

Pittige meisjes

Sinister poster 2012
Sinister (2012)

Het gegeven in Abigail is niet origineel. De filmwereld zit vol met onschuldig uitziende kinderen die uit zijn op bloed. Ik neem er een paar onder de loep. In Village of the Damned (1960) vallen alle inwoners van het Britse dorpje Midwich in slaap. Als ze na enkele uren wakker worden, zijn een aantal vrouwen zwanger geraakt. De kinderen die worden geboren lijken vreemd genoeg op elkaar en ze hebben ook bijzondere krachten. Andere gevaarlijke kinderen zien we bijvoorbeeld terug in The Childeren (2008) en Sinister (2012). Bij die laatste moet ik wel toegeven dat de koude rillingen over mijn rug liepen in de bioscoop.

Toch is het opvallend dat in de meeste films meisjes toch wel het gruwelijkst zijn. Wie herinnert zich niet het duivelse meisje Regan MacNeil (Linda Blair) uit The Exorcist (1973). Hoewel ze daar eigenlijk zelf niets aan kon doen, omdat ze bezeten was. Dat geldt ook voor de jonge Charlie McGee (Drew Barrymore) uit Firestarter (1984). Het meisje krijgt speciale krachten omdat haar ouders hebben meegedaan als proefkonijnen aan een experiment van de regering.

Abigail dvd recensie - Melissa Barrera als Joey

Abigail dvd recensie – Net als Abigail

Let the Right One In poster 2008
Let the Right One In (2008)

Wat dichter in de buurt van Abigail zijn de films Låt den rätte komma in (2008), beter bekend als Let the Right One In en de Amerikaanse remake Let Me In (2010). In beide films krijgt een eenzame jongen het aan de stok met pestkoppen van zijn school. Hij krijgt hulp vanuit een onverwachte hoek, namelijk zijn buurmeisje dat een duister geheim heeft.

Er zijn veel meer voorbeelden te noemen, maar dit waren een aantal die bij mij zijn blijven hangen.

Abigail dvd recensie - Alisha Weir als Abigail en Kathryn Newton als Sammy

Het Lolita effect

Lolita poster 1962
Lolita (1962)

Veel regisseurs hebben er een handje van om de grens op te zoeken van de moraliteit. Zo liet Stanley Kubrick in zijn film Lolita (1962) de oudere schrijver Humbert Humbert (James Mason) een kamer huren in het huis van Charlotte Haze (Shelley Winters), nadat hij verliefd is geworden op haar dochter Lolita (Sue Lyon). De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijver Vladimir Nabokow. Net als het boek werd ook de film als controversieel beschouwt. Een film die daar een beetje op lijkt is The Crush (1993) van Alan Shapiro. Hierin probeert de veertienjarige Adrian (Alicia Silverstone) de oudere Nick Elliot (Cary Elwes) te verleiden. Wanneer hij hier niet aan toegeeft, slaan bij haar de stoppen door.

Tot slot wil ik nog Wild Things (1998) van John McNaughton benoemen. Hier zijn het Kelly (Denise Richards) en Suzie (Neve Campbell) die het hoofd van hun leraar Sam Lombardo (Matt Dillon) op hol brengen met verstrekkende gevolgen. In tegenstelling tot eerder genoemde films draait het in Abigail absoluut niet om sensualiteit tussen de personages. Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett zetten gewoon een uitstekende horror neer, waarbij we ons verbazen over de acties van de jonge hoofdrolspeelster.

Kathryn Newton als Sammy in Abigail

Abigail dvd recensie – Dracula’s dochter

Dracula's Daughter poster 1936
Dracula’s Daughter (1936)

Er wordt in deze film een leuke draai gegeven aan de legende van Dracula, maar Abigail verdient geen originaliteitsprijs. Dat de bloedzuigende vampier niet alleen maar stil ligt in zijn kist, werd al duidelijk in 1936 met de film Dracula’s Daughter. In de jaren 70 verschenen er ook een aantal goedkope Europese exploitatie producties, zoals Daughter of Dracula (1972) en Daughters of Dracula (1974).

Deze films hebben de tand des tijds niet overleefd en zijn ook niet echt blijven hangen. Een stuk origineler zijn dan bijvoorbeeld eerder genoemde Låt den rätte komma in of Humanist Vampire Too Sensitive to Kill. Het betreft hier alleen geen directe afstammelingen van Dracula. Het maakt mij niet zoveel uit, want onderaan de streep is Abigail gewoon een hele leuke film geworden.

Dan Stevens als Frank en Melissa Barrera als Joey

Extra’s om je tanden in te zetten

Voor deze recensie heb ik de dvd van Abigail gekeken. Het beeld en geluid zijn prima in orde, maar zullen op de blu-ray natuurlijk nog beter zijn. Gelukkig zijn de extra’s op de dvd niet verloren gegaan en kun je naast de film ook genieten van een aantal Deleted & Extended Scenes. Ik kan ook altijd wel genieten van de Gag Reel, die bevestigt dat de acteurs tijdens de opnames het ook echt naar hun zin hebben gehad. De feature Blood Bath zegt het eigenlijk al. We krijgen hier een kijkje achter de praktische effecten en de liters bloed in Abigail.

In Hunters to Hunted wordt de groep criminelen onder de loep genomen en vertellen de acteurs iets meer over hun personage. De ster van de film is natuurlijk Alisha Weir en het is niet meer dan logisch dat Becoming a Ballerina Vampire volledig om haar draait. De regisseurs zelf laten in Directing Duo Matt & Tyler zien hoe de film en de verschillende ideeën tot stand zijn gekomen en dat ze graag veel lol hebben op de set. Beide heren geven ook nog met editor Michael P. Shawyer een uitgebreid audiocommentaar.

Kevin Durand als Peter en Alisha Weir als Abigail in Abigail dvd recensie

Abigail dvd recensie – Geen verrassing, maar wel een aanwinst

Voordat ik Abigail ging kijken, wist ik eigenlijk al waar de film over ging. Ik voel me dan ook niet schuldig dat er in deze recensie misschien wat spoilers staan, want eigenlijk kan je daar niet omheen. Als je de trailer voorbij hebt zien komen, weet je al voor een groot deel wat er gaat gebeuren.

Dat vond ik wel erg jammer, want had je niet geweten dat de schattige Abigail een vampier was, dan was de schok vele malen groter geweest. Regisseur Robert Rodriquez pakte dat veel beter aan met zijn film From Dusk Till Dawn (1996). Halverwege die film kreeg je zo’n plottwist om je oren, dat dit nog dagen bleef nasuizen. Maar het neemt niet weg dat voor een horrorliefhebber de blu-ray of dvd van Abigail een echte aanwinst is voor de collectie!

Abigail is nu verkrijgbaar op blu-ray en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: Abigail
Regisseurs: Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett