A Mother’s Embrace recensie

A Mother’s Embrace recensie – Bizarre onlogica met symboliek op Imagine

Surrealisme en horror gaan goed samen. Bizarre monsters worden in zo’n setting makkelijk geloofwaardig, maar regisseurs en schrijvers kunnen ook vrij spelen met de wereld waarin het verhaal zich afspeelt. In het Argentijnse A Mother’s Embrace van regisseur Cristian Ponce (History of the Occult) wordt dat gedaan in een verzorgingstehuis. Een brandweerteam moet daar de boel ontruimen wegens instortingsgevaar, maar hoofdpersoon Ana krijgt het onverwacht moeilijk. Lees in Silvia’s A Mother’s Embrace recensie hoe je deze indringende film vooral over je heen moet laten komen.

Lees meer Imagine 2024 recensies in onze Imagine Film Festival 2024 special.

A Mother’s Embrace recensie - PosterNa een traumatische ervaring keert Ana, een vrouwelijk lid van de brandweerbrigade, terug bij haar team. Tijdens een eenvoudige opdracht krijgt het team het verzoek om een verzorgingstehuis te ontruimen vanwege instortingsgevaar. Maar hun taak wordt er niet makkelijker op als er als klap op de vuurpijl een heftige tropische storm losbreekt.

Eenmaal aangekomen bij het tehuis, nemen de gebeurtenissen een bijzondere wending. Niets is meer wat het lijkt en bizarre situaties zorgen voor desoriëntatie bij het team. En in het bijzonder bij Ana (Marjorie Estiano (Fim, Sob Pressão)).

Marjorie Estiano als Ana, Val Perré als Dias en Reynaldo Machado als Roque

A Mother’s Embrace recensie – Eén grote hallucinatie

A Mother’s Embrace – dat Portugees gesproken is – kun je bestempelen als één grote hallucinatie. De vreemde gebeurtenissen, maar ook de personages die hun opwachting maken, zijn allerminst logisch te noemen. Alles lijkt verband te houden met het jeugdtrauma van Ana. Een moeder die de weg kwijt was en daardoor haarzelf en haar kind in gevaar bracht.

Hoe dit voorval in verhouding staat tot de gebeurtenissen in het tehuis wordt niet helemaal duidelijk, maar een samenhang is er wel. Het einde kan hierbij symbolisch – of misschien zelfs wel letterlijk – worden uitgelegd.

Chandelly Braz als Christina in A Mother's Embrace

Griezelig, akelig en onwerkelijk

De personages in het tehuis zijn akelig, de sfeer is griezelig en dit alles wordt overgoten met een onwerkelijke saus. Logica blijkt ook ver te zoeken, maar regisseur Cristian Ponce (La Frecuencia Kirlian) en de andere makers komen ermee weg.

Marjorie Estiano neemt de rol van Ana op zich en speelt die met overtuiging. De geluidseffecten en muziek zijn passend en maken het geheel nog vreemder.

Marjorie Estiano als Ana in A Mother's Embrace

A Mother’s Embrace recensie – Laat alles gewoon over je heen komen

Misschien moet je de film na het kijken even op je in laten werken. Dat is begrijpelijk als je niet direct snapt waar je het laatste anderhalf uur naar hebt zitten kijken. En dat is nou net wat A Mother’s Embrace interessant maakt. Vele vragen blijven onbeantwoord, maar daar moet je je in deze instantie niet te druk over maken. Dit is zo’n film die je gewoon over je heen moet laten komen. Hij is rauw en ongepolijst.

Dan nog een kijktip: De Argentijnse regisseur Cristian Ponce brak in 2020 door met zijn debuut History of the Occult en na het zien van de trailer is die film het kijken wellicht ook waard. Als je tenminste van vreemd, vaag en bizar houdt!

Titel: A Mother’s Embrace
Regisseur: Cristian Ponce
Acteurs: Marjorie Estiano, Javier Drolas, Rafael Canedo, Thelmo Fernandes
Uitgever: Netflix
Genre: Horror

A Mother’s Embrace is nog te zien op Imagine Fantastic Film Festival 2024 op deze tijden:

  • 2 november om 16:15 in LAB111 zaal 2

Tickets en tijden vind je op de A Mother’s Embrace-pagina.

Bekijk hier de A Mother’s Embrace trailer: 

Imagine Film Festival 2024

Imagine Fantastic Film Festival banner kleinImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Fantastic Film Festival 2024 van 24 oktober t/m 3 november naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Deze editie gaat het over 1984 en Islamitische Djinn horror. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen. Voor onze recensies van de films kijk je bij onze Imagine Film Festival 2024 special!

Lees meer Modern Myths recensies!

© 2024-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Netflix

Marjorie Estiano als Ana

Silvia van Gimst

Silvia van Gimst is van jongs af aan geboeid door het 'gothic novel'-genre en is tot de dag van vandaag een groot fan van het productiehuis Hammer. De wereld van het ongrijpbare en bizarre heeft een overweldigende aantrekkingskracht op haar. Evenals het bovennatuurlijke en het surrealistische. In 2012 begint Silvia met het schrijven van korte verhalen en in 2016 lanceert ze haar debuut, een Engelstalige korte verhalenbundel 'One for the Birds' (Godijn Publishing). Liefde, dood en bedrog spelen grote rollen in de verhalen en als je denkt dat je weet hoe het zit, laat het vaak onverwachte einde je met een onbestemd gevoel achter. Later wordt ook H.P. Lovecraft een bron van inspiratie voor Silvia.

Official Superhero Merchandise

Reactie plaatsen

Door het plaatsen van je reactie worden persoonsgevens werwerkt zoals omschreven in onze privacyverklaring.