Detroit: Become Human order here

Gamerecensie – Detroit: Become Human – neo noir thriller die je raakt

Detroit: Become Human is een neo noir-thrillerspel; een stijl waarbij je meteen voelt dat er iets sinisters aan de gang is. Het spel, uitgegeven door Sony Interactive Entertainment en ontwikkeld door Quantic Dream, is exclusief uitgekomen voor de PlayStation 4. In de game bepaal jij het lot van drie droids die moeten zien te overleven in een wereld waarin ze gehaat worden door een groot deel van de mensheid.

De game Detroid: Become Human is gebaseerd op de tech-demo Kara van Quantic Dream, die in 2012 gepubliceerd werd. In dit filmpje werd getoond hoe nieuwe technologie ontwikkeld werd en wat het resultaat hiervan is. In het spel wordt de evolutie van robots tot een heel nieuw niveau getild.

Detroit: Become Human Kara

Game of film?

Iedereen die weleens een spel gespeeld heeft van uitgever Quantic Dream, zoals Heavy Rain en Beyond: Two Souls, weet dat je eigenlijk geen spel speelt, maar dat je acteert in een film. De keuzes die jij met een personage maakt, zijn essentieel voor het verloop van het verhaal. Je speelt met meerdere personages, waardoor jouw invloed op het verhaal ingrijpend is. Naarmate het spel vordert, merk je dat je meer gevoelens krijgt voor al die personages. Je prioriteit ligt dan minder bij wat het beste is voor het verhaal en meer bij wat het beste is voor de hoofdrolspelers.

Droids

Het spel speelt zich af in de stad Detroit in het jaar 2038, waarin droids langzaamaan de werkzaamheden van de mens overnemen. Mensen voelen zich hierdoor bedreigd; vooral arme mensen worden hierdoor benadeeld. Iedereen leert te leven met de nieuwe situatie, maar mensen zijn nu eenmaal territoriale wezens en laten zich niet zomaar de kaas van het brood eten. Er ontstaan protestacties die geregeld tot confrontaties leiden.

Het spel draait erom te overleven in deze wereld vol frustratie en ergernis. Het verhaal volgt de gebeurtenissen van drie droids. Connor is een detective die alle zaken onderzoekt waar droids bij betrokken zijn, Kara is een huishoudelijke hulp en Markus is verpleegkundige.

De diversiteit van deze personages is leuk, omdat je op deze manier verschillende dingen ontdekt die allemaal met elkaar in verband staan. Kara wil alles op de juiste manier doen en iedereen gelukkig maken. Tijdens het spelen met Markus deel je in zijn haatgevoelens naar de mensheid en Connor is erop gebrand om dingen op te lossen en vrienden te maken met de mensen om hem heen die hem haten.

Detroit: Become Human droid

Detroit: Become Human – Verhaal

Het verhaal start met een droid die op zijn zachts gezegd afwijkend gedrag vertoond. Hij functioneert niet meer zoals hij is geprogrammeerd en ontwikkelt bovendien gevoelens – iets wat niet mogelijk moet zijn. Hij gijzelt een van zijn gezinsleden.

De speler moet onderzoeken wat dit gedrag getriggerd heeft. Je moet voorzichtig te werk gaan bij het ondervragen van de droid: ben je in staat hem te kalmeren of daag je hem verder uit? Elke keuze die je vanaf het begin maakt, heeft gevolgen voor het verhaal later in de game.

Grote invloed op de verhaallijn

Er zijn per scène verschillende scenario’s om een stuk van het verhaal te voltooien. Je kunt in een overzicht precies zien welke stappen jij gedaan hebt en dat is fijn voor je besef van het verhaal. Helaas blijven de stappen die je nog zou kunnen doen vergrendeld totdat je deze ontdekt hebt, dus je kunt niet vooraf bepalen welke route je neemt en welke richting je de personages daarvoor moet opsturen.

Maar bij welke situatie je ook eindigt, je zult gelijk een situatie meerdere keren willen spelen. Het spel is zo veelzijdig dat alle verhaalopties je nieuwsgierig maken en verwonderd achter zullen laten. Je zult merken dat je na het maken van een keuze meteen benieuwd bent wat een andere keuze voor het verhaal had kunnen betekenen. Je moet constant de afweging maken: doe ik wat juist is voor het verhaal of voor het personage waar ik nu mee speel? Dat maakt van Detroit: Become Human absoluut geen saai spel.

Detroit: Become Human schreeuw

Cinematografie

De personages spreken vanaf het allereerste moment van spelen enorm tot de verbeelding. Ze komen levensecht over, het is echt net alsof je naar een film kijkt. Dat komt voor een groot deel door de ‘motion capture techniek’ die de ontwikkelaars hebben toegepast.

De gameplay is niet zoals je van de meeste games gewend bent. Je kunt bijvoorbeeld maar beperkt vrij rondlopen en doen wat je wilt. Je kunt kiezen om bepaalde sequenties in te drukken (volgorde van handelingen) of je beweegt je volledige controller. Dit kan als je dit soort games niet eerder gespeeld hebt even wennen zijn, maar na verloop van tijd gaat het vanzelf.

Detroit: Become Human – een must-have

Detroit: Become Human packshotDetroit: Become Human is een echte must-have. De game is wat presentatie en uiterlijk betreft onwijs mooi en het verhaal wist het me meerdere keren te raken. Je begint je ook bij elke keuze die je maakt verantwoordelijk te voelen voor wat je kiest of doet. De keuzemogelijkheden zijn enorm en dagen uit om – nadat je het spel uitgespeeld hebt – weer opnieuw te beginnen en hele andere keuzes te maken om te kijken wat er dan zal gebeuren. Het wennen aan de besturing kan wat tijd kosten, maar dit is geen reden om het spel niet te kopen.

Voordelen: meeslepend verhaal / grafisch erg mooi / veel verschillende keuzes in verhaal
Nadelen: besturing kan lastig zijn / niveau per onderdeel anders

Titel: Detroit: Become Human
Studio: Quantic Dream
Uitgever: Sony Interactive Entertainment
Gespeeld op: PlayStation 4
Modern Myths service: Koop Detroit: Become Human op Bol.com:

www.playstation.com/nl/detroit

Meer Modern Myths-recensies vind je hier

© 2015-2024 Modern Myths – oorspronkelijk gepubliceerd onder redactie van Fantasize.nl

Detroit: Become Human in de rij

Detroit: Become Human gevangen

Paul van Deursen Jr.

Paul weet het nog goed: de sensatie van het spelen van zijn allereerste game: Mario. Op de Nintendo 8bit, uiteraard. Hij was een jaar of zeven toen hij terecht kwam in de wonderlijke wereld van games. Zijn vader werkte bij een fotowinkel waar ook games werden verkocht en Paul werd meteen gegrepen door het gamevirus. Alle trends heeft hij op de voet gevolgd en hij kan onmogelijk een favoriete game aanwijzen. Als het toch moet, staan Mario, Zelda en FIFA zeker in de top tien. Voor Fantasize test Paul met veel enthousiasme games, om lezers alle ins en outs te vertellen.

Official Superhero Merchandise

Reactie plaatsen

Door het plaatsen van je reactie worden persoonsgevens werwerkt zoals omschreven in onze privacyverklaring.