Wellicht dat je ons achtergrondartikel over H.P. Lovecraft al hebt gelezen. Daarin werd verwezen naar Arkham Horror Third Edition. Dit coöperatieve bordspel speelt zich af in de roaring twenties waar jij als onderzoeker terecht komt in vreemde, angstaanjagende situaties. Baan je een weg door de straten van Arkham en bezoek de plaatsen die bekend zijn geworden uit Lovecrafts werken. Maar pas op! Er sluipen gevaarlijke figuren en wezens rond die niet alleen je gezondheid, maar ook je gezond verstand kunnen aantasten.
Meer weten over H.P. Lovecraft? Lees het Lovecraft achtergrondartikel van Silvia!
Zoals veel van Lovecrafts werken speelt Arkham Horror Third Edition zich af in het fictieve plaatsje Arkham. Kies een van de twaalf onderzoekers om mee op pad te gaan. Bekende plekken zoals de Miskatonic University en Arkham Advertiser zijn allemaal aanwezig en klaar om te bezoeken. Ga op zoek naar verborgen aanwijzingen, versla monsters, vorm allianties en voorkom het grote kwaad voordat het te laat is.
Kies je eigen verhaal
Arkham Horror Third Edition heeft vier scenario’s om uit te kiezen. Hoewel er geen moeilijkheidsgraad aan de scenario’s hangt, kun je het beste beginnen met het gekozen scenario uit de Learn to play. Het spel komt namelijk met twee regelboeken. Eentje waar alles gedetailleerd wordt uitgelegd met een specifiek scenario en eentje als naslagwerk om specifieke regels in op te zoeken.
Arkham Horror Third Edition: Gameplay
Het spel wordt in rondes gespeeld en iedere ronde bestaat uit vier fases. Zonder het hele regelboek te herhalen omvat dat de volgende zaken:
- Een Action Phase waarin de onderzoekers twee dingen mogen doen;
- Een Monster Phase waarin de monsters ronddwalen en aanvallen;
- Een Encounter Phase waarin er iets kan gebeuren op de plek waar je staat;
- Een Mythos Phase waarin je bord weer wordt aangevuld met nieuwe aanwijzingen, monsters of gevaren.
Binnen elke fase zijn er talloze mogelijkheden en het is goed om je voor te bereiden op het spel. Denk niet dat je op een avondje zelf met vrienden wel even kunt uitzoeken hoe je het speelt (tenzij zij heel veel geduld hebben). Arkham Horror Third Edition is echt een spel waarbij je iemand moet hebben die je er doorheen leidt. Het spel komt met talloze kaartjes en tokens, maar bij sommige scenario’s heb je nog niet eens de helft nodig. Dit zorgt er wel voor dat ieder scenario weer unieke monsters en gebeurtenissen heeft. Heb je het spel eenmaal door, dan is het goed te spelen. Het doel als onderzoeker is om op aanwijzingen af te gaan die op het speelbord als vergrootglazen worden weergegeven. Onderzoek er genoeg en je kunt verder met je verhaallijn. Maar wees snel, want elke ronde wordt de dreiging steeds groter en hoe langer het duurt voor je ontdekt wat er in Arkham gebeurt, hoe moeilijker het wordt om alles te stoppen.
Een spel voor de storyteller
Het belangrijkste onderdeel van Arkham Horror Third Edition is het verhaal dat jij en je mede-onderzoekers beleven. Hoe meer aanwijzingen je oplost, hoe verder je komt. Alles gaat daarbij gepaard met een stuk tekst die altijd goed aansluit op wat je al eerder las. Daarnaast wordt het verhaal nog uitgebreider dankzij de Encounter Phase. Ook deze gaat gepaard met een stuk verhaal. Zo kan het zijn dat je in een winkel staat om een spreuk of wapen te kopen, of misschien staat er een mysterieus figuur bij het station dat met jou samen wil werken. Wellicht krijg je de kans om een hap te eten om aan te sterken, of andere gebeurtenissen. Houd je van een goed verhaal dan is Arkham Horror echt een spel voor jou. Persoonlijk vond ik al die korte stukjes tekst die alles met elkaar verbonden het leukste spelelement. Hoewel ik de eerste ronde enorm verloor – ik had de strategie nog niet goed door – vond ik het al meteen een hele beleving.
Arkham Horror Third Edition – Wie begint?
Hoogste dobbelsteenrol? Oudste speler? Veel spellen bepalen hun startspeler tegenwoordig anders. Bij elk spel vertellen we wie er mag beginnen.
Arkham Horror Third Edition: Geen geruzie, maar samenwerken. Iedere ronde mag je samen bepalen wie begint. Kies verstandig!
Flinterdunne beslissingsruimte
in een herhalende omgeving
Ondanks het spannende thema en het verhaal zijn sommige spelelementen wel telkens een gedoe. Je hebt weinig ruimte om echt helemaal je eigen gang te gaan, wil je het spel tot een goed einde brengen. Ik merkte al snel dat je enorm strategisch moet zijn om binnen de gestelde kaders te blijven. Elke ronde heb je maar twee acties en dat is erg weinig. Je moet vaak naar een bepaalde plek toe om iets te doen en je hebt geld nodig om wapens te krijgen. Soms moet je aansterken, vechten met een monster, ruilen met andere onderzoekers, gevaren uit de weg ruimen of aanwijzingen onderzoeken. Dit zijn allemaal losse acties waarvan je er echt maar twee kan doen.
Arkham Horror Third Edition: pittige eindbazen
Daar komt ook nog eens bij dat er elke Mythos Phase monsters en gevaren bij kunnen komen. Of je leest iets in de krant waar jij als speler nare gevolgen van krijgt. Kies je ervoor om een aanwijzing te onderzoeken dan is de kans groot dat je daarna schade krijgt van een monster. Voor je dan het monster hebt kunnen verslaan en hebt kunnen helen, ben je vaak twee rondes verder. Elke onderzoeker heeft zijn eigen talenten, maar om die op het juiste moment op de juiste plaats te benutten, vraagt nogal wat. Dit alles kan het spel herhalend maken. Je wilt zo snel mogelijk die aanwijzingen krijgen, maar moet intussen ook nog alle mogelijke scenario’s op het bord in de gaten houden. De grootste tegenstelling in het spel is dan ook dat het leuk is om met weinig kennis het verhaal te ervaren, maar eigenlijk moet je precies weten wat je kan verwachten, wil je het een beetje haalbaar maken. Bij sommige scenario’s kom je dan ook nog eens bij een flinke eindbaas. Deze kan soms wel twintig levens hebben! Met een beetje pech kun je elke ronde, hopelijk, vijf levens daarvan afhalen, maar na twee à drie rondes ben je al compleet uitgemoord. Zo’n eindgevecht is een pittig karwei dat veel voorbereiding vraagt.
Creatief met regels
Zoals ik eerder al zei moet je dus met een goede strategie aan komen zetten. Toch kun je ook een beetje creatief zijn. De Mythos Phase bestaat uit muntjes uit een beker trekken en deze muntjes kunnen nare gevolgen hebben. Sommige muntjes zijn echter blanco en je krijgt meer blanco-muntjes in de doos dan je nodig hebt. Om jezelf wat ademruimte te geven, kun je een monster- of gevaarmuntje verwisselen voor een blanco variant. Zo heb je vaker wat rust. Ook hebben wij, als we in behoorlijke nood zaten, de Mythos Phase wel eens overgeslagen, omdat deze bijna altijd ellende betekent. Dit staat niet in de regels, maar is met een beetje inzicht wel te doen zonder het spel te ontregelen. Wij konden daardoor meer van het verhaal genieten. En aangezien Arkham Horror Third Edition toch een coöperatief spel is, klaagde niemand.
Arkham Horror Third Edition: waan je in waanzin
Zelfs nu nog hebben we niet alle elementen van dit enorme spel besproken. Weet waar je aan begint, want een potje kan flink wat tijd in beslag nemen. Ondanks een herhalende spelfactor vind ik Arkham Horror Third Edition enorm leuk om te spelen. Het verhaal trekt me elke keer weer en in een weekend heb ik alle scenario’s tot een goed einde weten te brengen. Ook alleen is het spel goed te spelen, al vraagt dat wel wat van je concentratievermogen. Wanneer het kan, ga ik zeker meer vrienden kennis laten maken met dit spel. Ook de uitbreiding Arkham Horror Third Edition: Dead of Night staat zeker nog op mijn verlanglijstje. Met twee extra scenario’s, nog meer onderzoekers, encounters, spreuken en voorwerpen zijn er nog heel wat avonturen te beleven die telkens anders kunnen uitpakken. Mits je overleeft, natuurlijk.
Voordelen: Coöperatief / goede verhaallijn / herkenbaar voor Lovecraft-liefhebbers
Nadelen: Erg strategisch / herhalend
Titel: Arkham Horror Third Edition
Ontwerper: Nikki Valens
Uitgever: Fantasy Flight Games
Aantal spelers: 1-6
Leeftijd: 14+
Duur: 2-3 uur
Genre: avontuur / horror / mysterie
Modern Myths Shop
Bekijk hier een unpacking van Arkham Horror Third Edition:
En hier de trailer van het spel:
Arkham Horror – Modern Myths Spellenavond
Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop!
Lees meer Modern Myths-recensies!
© 2019-2024 Modern Myths
Reactie plaatsen