De angst dat een zelfdenkende artificiële intelligentie (A.I.) de mens kwaad wil doen, is sinds filmklassiekers als 2001: A Space Odyssey van Stanley Kubrick en de Terminator-reeks van James Cameron een gevestigd sciencefiction-denkbeeld dat altijd actueel gebleven is. In de Netflix-film I Am Mother weet regisseur Grant Sputore je toch te doen twijfelen aan dit denkbeeld en hij levert daarmee een zeer spannende sciencefictionthriller af.
Over de ethische kwesties rond kunstmatige intelligentie wordt op dit moment onder andere nagedacht bij Google en haar A.I.-projecten. Daarnaast speelt dit vraagstuk ook bij onderzoekers die zich bezighouden met robotica. Onlangs discussieerde ik er voor Modern Myths nog over op het Other Futures: A Multispecies Experiment. In sciencefiction zie je de duistere kant van dit vraagstuk, zoals gezegd, regelmatig terug.
Moon van Duncan Jones laat daarentegen zien dat een A.I. wel degelijk het beste met de mens voor kan hebben en als je al deze films en verhalen een beetje kent, zal je aangenaam verrast worden door I Am Mother, die nu te zien is op Netflix. In deze sciencefictionthriller ben je namelijk nooit zeker of je nou naar een 2001: A Space Odyssey kijkt of naar een Moon. Dat maakt deze ‘oude’ kwestie ineens weer fris en spannend.
De menselijke populatie: 1
I Am Mother begint één dag na het uitsterven van de mensheid. In een hermetisch afgesloten herbevolkingsfaciliteit, bedoeld om de mensheid weer op te bouwen na een catastrofe, wordt de robot ‘Mother’ in elkaar gezet. Deze robot kiest vervolgens een ingevroren embryo uit een voorraad van 63.000 stuks en laat deze volgroeien tot een baby. Mother verzorgt de baby liefdevol en na jaren bestaat de menselijke populatie uit één jongedame: ‘Daughter.’
Onder de bezielende leiding van Mother (met de stem van Rose Byrne (Insidious: The Last Key)) krijgt Daughter (gespeeld door Clara Rugaard (Teen Spirit)) een gedegen opleiding. Ze leert filosofie, ethiek, techniek, medicijnen en meer, maar kent geen andere personen dan Mother. Tot er op een dag een gewonde vrouw (Hilary Swank (Insomnia, Million Dollar Baby)) aan de deur van de faciliteit staat en Daughter moet kiezen tussen haar nieuwsgierigheid en haar veiligheid. Uiteraard krijgt haar nieuwsgierigheid de overhand en komt Daughter erachter dat alles wat ze van Mother geleerd heeft over de buitenwereld, best eens niet waar kan zijn.
I Am Mother: tot op het eind spannend
Regisseur Grant Sputore weet vervolgens op indrukwekkende wijze te spelen met je verwachtingen. Is het nou Mother die net als HAL 9000 uit 2001: A Space Odyssey haar eigen spel speelt, of is de gewonde vrouw niet helemaal zuiver op de graat? Daughter wordt gedwongen te kiezen tussen de robot die ze haar hele leven kent als beschermende moeder en de onbekende vrouw die haar een andere wereld kan laten zien. Stukje bij beetje komt de waarheid aan het licht en blijft het tot op het einde spannend waar de film naartoe gaat.
Ethiek en Edgar Rice Burroughs
Als de film afgelopen is, kun je gaan filosoferen over het verhaal in I Am Mother. Als je interesse hebt in de ethische vraagstukken rond A.I’s en robotica, dan is deze film een must-see. Ben je liefhebber van een spannend sciencefiction-verhaal, dan kom je met I Am Mother ook aan je trekken. Vooral doordat je lange, lange tijd niet zeker weet wie nou de ‘schurk’ in het verhaal is, weet de Mother-robot indruk te maken. Als ze op volle snelheid door de faciliteit rent om haar dochter te beschermen tegen de onbekende vrouw, gaat er desondanks een dreiging van haar uit die je koude rillingen bezorgt.
I Am Mother weet je alles bij elkaar moeiteloos aan de buis gekluisterd te houden en verdient daarmee een Modern Myths kijktip. Extra bonuspunten voor de makers van de film: de onbekende vrouw heeft een boek bij zich van Edgar Rice Burroughs: The Gods of Mars. Als dit boek, oorspronkelijk gepubliceerd in 1913, in de verre toekomst van I Am Mother nog als vergeelde paperback overleeft, is er altijd hoop voor ons genrefans!
I Am Mother streamt nu op Netflix.
Meer Modern Myths-recensies vind je hier.
© 2019-2024 Modern Myths
Reactie plaatsen